מעל ומעבר

יוני 2014
  • (מתוך מגזין Colmobil Pro של כלמוביל הובלה והיסעים, מהדורת מרץ 2014)

    סופות חול, דיונות אין-סופיות, קשיים בניווט וחום בלתי נסבל – המסחריות של מרצדס עמדו בכל אלו וכבשו את מדבר הסהרה במסגרת ראלי Aïcha des Gazelles ה-23

    נניח שהייתם צריכים לעבור 2,500 קילומטרים בתנאי מזג אוויר ושטח קשים במיוחד. נניח שמלבד זה, זו הייתה תחרות ניווט מול 150 צוותים אחרים מ-33 מדינות שונות, או במילים אחרות, נניח שהייתם יוצאים למירוץ ראלי מדברי – איזה כלי רכב הייתם בוחרים למשימה?

    ללא ספק צריך רכב בעל עבירות מצוינת, אבל עבירות בלבד לא תספיק במקרה הזה. לרכב שתבחרו צריכים להיות גם ביצועים טובים ותצרוכת דלק נמוכה, ובעיקר עמידות ואמינות מעולות שיאפשרו לו להמשיך לנסוע ללא עצירות וללא תקלות גם בתנאים הקשים ביותר.

    כשלוקחים בחשבון את הדרישות הללו, מסתמנת בחירה שאולי היא אינה האינטואיטיבית ביותר, אבל היא בהחלט הגיונית – המסחריות של מרצדס. ביצועים טובים יש, תצרוכת דלק נמוכה יש, עמידות ואמינות מעולות שהוכחו בעשרות מיליוני קילומטרים של עבודה קשה יש, ובגרסאות ההנעה הכפולה יש גם עבירות.

    וכך, עם מאות רכבי שטח וטנדרים, גם שלוש מסחריות של מרצדס – שני ויטו וספרינטר – יצאו בתחילת חודש מרץ האחרון למירוץ Rallye Aïcha des Gazelles ה-23 המפרך במדבריות מרוקו.

    בחסות מלך מרוקומירוץ הראלי Rallye Aïcha des Gazelles התקיים זו השנה ה-23 במדבריות מרוקו. את הראלי יזם בשנת 1990 דומיניק סרה (הוא אף זכה על פועלו בתואר מסדר ליגיון הכבוד הצרפתי), ומשנת 2009 הוא מתקיים בחסותו של מוחמד השישי מלך מרוקו. המסלול המפרך התחיל בגני טרוקדרו בפריז, משם נסעו הצוותים לברצלונה שבספרד, ועלו להמעבורת בדרך לטנג'יר שבמרוקו. משם הדרך כבר הייתה קצרה לאל-ג'דידה ולאחר מכן לארפוד שבדרום מרוקו, המוכרת בכינויה "השער למדבר".

    כמו למירוצי ראלי אחרים, גם כאן צריך לעבור מסלול שאורכו 2,500 קילומטרים דרך שש נקודות ציון. המתחרים מחולקים לקטגוריות – אופנועים וטרקטורונים, טנדרים ומשאיות 4×4 ורכבי קרוס-אובר. להבדיל ממירוצי ראלי אחרים, במירוץ הזה המהירות חשובה פחות והצוותים נמדדים על פי הנסועה שלהם, הווה אומר עד כמה הניווט מדויק וכמה קילומטרים נוסעים בין נקודת ציון אחד לאחרת. הצוות המנצח אינו זה שמגיע ראשון, אלא זה שעבר את המרחק הקטן ביותר בין נקודות הציון בזמן נתון. נשמע פשוט? ממש לא, מאחר שבראלי זה ציוד הניווט היחיד העומד לרשות הצוותים הוא מפה בקנ"מ 1:100,000, מצפן וסרגל… אין GPS, אין i-Pad עם סיפור דרך, אין טלפון לווייני – אך ורק ציוד הניווט הבסיסי, הידע והמיומנות של הצוותים ואמינות ועמידות כלי הרכב עומדים למבחן.

    הצוותים של מרצדסשלושה צוותים רשמיים של מרצדס-בנץ התייצבו לראלי האחרון: שני רכבי ויטו וספרינטר אחד. הדברים היחידים ששונו בוואנים של מרצדס היו אלו שנדרשו על פי תקנות הראלי: כלובי התהפכות, מיגון תחתון, מושבי Bucket ספורטיביים וצמיגי מדבר מיוחדים. פרט לאלו, הוויטואים והספרינטר היו סטנדרטיים לחלוטין כדי להוכיח את נכונות המוטו החדש של מחלקת המסחריות של מרצדס: Vans. Born to Run ולהראות עד כמה הוואנים הללו איכותיים, עמידים ואמינים. כל שלושת כלי הרכב היו בעלי הנעה כפולה, דגמי הוויטו הגיעו עם מנוע הארבעה צילינדרים OM651 המוצע בוויטו משנת 2010, הספרינטר צוידו במנוע הטורבו-דיזל שלושה ליטרים עם 190 כוחות סוס.

    ב-29 במרץ חצו כל שלושת צוותי מרצדס את קו הסיום בעיר אסאוריאה שבמרוקו. למרות התנאים הקשים והמסלול המפרך, צלחו שלושת כלי הרכב הסטנדרטיים את המסע ללא תקלות ואף והגיעו למקומות החמישי, השישי והשביעי בקטגוריית רכבי קרוס-אובר. מלבד הקשיים בניווט, סופות החול שצמצמו את שדה הראייה למינימום והנהיגה המאומצת בדיונות, יש לזכור שהוויטואים והספרינטר נאבקו בכלי רכב מותאמים הרבה יותר למירוץ ראלי מדברי. לוויטו ולספרינטר בסיס גלגלים ארוך משל מרבית המתחרים שלהם, ולכן הנהיגה בחולות קשה הרבה יותר, וההישג למרשים הרבה יותר. צוותים של מרצדס כבר התחרו בעבר במירוץ זה והגיעו להישגים, וגם השנה הוכיחו המסחריות של מרצדס את העמידות ואת האמינות שלהן, גם בתנאים הקשים ביותר שאפשר לחשוב עליהם.

    את הצוותים המתחרים ליווה צוות סיוע טכני עם מרצדס אקטרוס וספרינטר עמוסות חלפים, כלי עבודה ומכונאים. מדי ערב, ולעתים עד אור הבוקר, עמלו צוותי הסיוע על הכנת הרכבים ליום הבא: פרקו, ניקו ושימנו את החלפים שסבלו מהחום ומהחול. החלפת צמיגים שנשחקו או בולמים שנשברו היא דבר מקובל במירוצים מסוג זה, אך כאמור הוויוטואים והספרינטר לא סבלו מכל תקלה מהותית במערכת ההינע שלהם – המנועים ותיבות ההילוכים עמדו בעומס העצום והביאו אותם מפריז ועד לנקודת הסיום באסאוריאה.

    ראלי לא שגרתימירוץ Rallye Aïcha des Gazelles אינו מירוץ ראלי שגרתי. לא זו בלבד שהמהירות חשובה בו פחות מהמיומנות בניווט, מעבודת הצוות ומהדיוק, אלא שגם אין בו גם פרס כספי למנצחים. כל ההכנסות מהראלי, ובכלל זה החסויות של יצרני הרכב הגדולים בעולם, מועברות כתרומה לצוותים רפואיים שמעניקים טיפול ותרופות לתושבים הנוודים החיים בכפרים הנידחים בדרום מרוקו. את הראלי מלווה מדי שנה שיירה, זו עוצרת באותם כפרים נידחים, בודקת את התושבים ומעניקה להם טיפול חינם – בראלי האחרון נבדקו וטופלו בזמן המירוץ קרוב ל-6,000 תושבים, ובוצעו קרוב למאה ניתוחים בקרוואנים של השיירה הרפואית.

    ואם כל זה לא מספיק, טרם ציינו שמירוץ Rallye Aïcha des Gazelles הוא מירוץ ראלי לנשים בלבד! בכל הצוותים, ובכלל זה אלו של מרצדס כמובן, נשים בלבד נהגו, ניווטו והביאו את כלי הרכב מקצה אחד של המדבר לקצהו האחר. במקרה של מרצדס – הנשים שהשתתפו במירוץ היו כולן עובדות החברה שמוינו בהליך מפרך. מקצוענים בעבודה כבר אמרנו? גם מקצועניות!

  • מעל ומעבר
    מעל ומעבר
    מעל ומעבר
    מעל ומעבר
כתבות נוספות