נאמן למקור

ספטמבר 2015
  • (מתוך מגזין Colmobil Pro מגזין הלקוחות של כלמוביל הובלה והיסעים, מהדורת ספטמבר 2015)

    למה לשלם יותר על חלפים מקוריים? יש סיבות רבות לכך ומנהל חטיבת החלפים בכלמוביל מפרט את כולן, אבל בשורה התחתונה התשובה היא שזה פשוט משתלם, גם כלכלית

    כתב: שי רוזנפלד
    תצלומים: מרצדס, כלמוביל

    יוסי אולמר הוא מנהל חטיבת החלפים בכלמוביל. הוא אחראי על כל מה שקשור לניהול מלאי, לביצוע הזמנות הרכש, להחלטה מה להחזיק במלאי, כמה להזמין, לתהליכי הייבוא והשחרור מהמכס ולשינוע למרכז הלוגיסטי. 

    המרכז הלוגיסטי מהווה יחידה נפרדת וחטיבת החלפים מקבלת ממנה שירותים. זהו מרכז עצום בגודלו ובהיקפו –  בכל רגע נתון יש על המדפים כ-27,000 פריטים ומערכת המידע כוללת כ-90,000 חלפים שונים. חלק מהכמות הגדולה הזו נובעת מכך שבמרצדס יש מורכבות גדולה בניהול המלאי שנובעת מהמגוון הגדול של החלפים והרכבים. על כבישי ישראל נעים בסך הכול  כ-37,000 כלי רכב של מרצדס, מסמארט ועד אקטרוס. אלו הן כמויות קטנות יחסית, אבל מספר הדגמים הוא גדול וחלק גדול מהרכבים הם Tailor-made בהתאמה ללקוחות ספציפיים. בעולם הרכב המסחרי – הוואנים, המשאיות והאוטובוסים – המורכבות גדולה עוד יותר בשל הספסיפיקציות השונות של כל רכב וההתאמה שלו ליישום לו הוא משמש.

    אולמר אחראי על שורה של החלטות חשובות בנוגע לחלפים – מה לחדש במלאי, ומצד שני אילו פריטים לא להביא כדי לא ליצור כמות עצומה של מלאים מתים. פעם בשנה הוא מקיים מו"מ מול היצרן על סדר גודל של 300 פריטים שמוגדרים כ- fast moving ויש להם ביקוש גבוה, וזאת כדי להבטיח מחיר נוח יותר ולהנגיש את החלפים ללקוחות.

    אז אם יש מישהו שמבין בחלפים זהו יוסי אולמר, והסיבה המרכזית למפגש שלנו איתו נובעת מהרצון להבין מהם היתרונות של שימוש בחלפים מקוריים.

     

    סחר חופשי

    "שוק החלפים מתנהג כמו כל סחר אחר" מסביר אולמר. בעקבות הרפורמות בשוק הרכב בשנים האחרונות, הלקוחות לא חייבים לטפל במוסכים מורשים וגם לא מחוייבים להשתמש בחלפים מקוריים (אבל כן צריכים שיהיה תיעוד של מה נעשה ברכב ובאילו חלפים ושמנים השתמשו בתקופת האחריות). בהיבט המסחרי אסור לחייב מרכז שירות מורשה להשתמש בחלפים מקוריים ובעצם יש חופש בחירה. העלויות ה"נמוכות יותר" של חלפים תחליפיים עשויות להיות מפתות, אבל חשוב להבין את המשמעויות של תחליף לעומת מקור, ואת העובדה שבסופו של יום, לשימוש בחלפים מקוריים, יש גם היגיון כלכלי וזאת מעבר ליתרונות נוספים.

    "לעומת בעלי רכבים פרטיים שלעיתים יכולים להעדיף חלק תחליפי זול יותר, בתחום רכבי העבודה רמת ההבנה של הלקוחות גבוהה הרבה יותר, במיוחד לקוחות עם צי רכבים שיש להם גם ניסיון מצטבר" אומר אולמר. זאת ועוד, בתחום רכבי העבודה שבו יש משמעות כלכלית לכל יום השבתה שבו הרכב אינו עובד, יש לזמינות החלפים חשיבות קריטית וזהו תחום בו לשימוש בחלפים מקוריים יש יתרון מהותי.

     

    זמן שווה כסף

    המגוון העצום של חלפים זמינים במרלו"ג מתבטא בכך שכ-90% מההזמנות לחלפים מסופקות באספקה מיידית ואת היתרה מזמינים ברמה היומיומית מהיצרן. כל מרכזי השירות של מרצדס מחוברים אונליין למערכת הזמנות וכל הזמנה מגיעה למרלו"ג ויורדת ישירות לליקוט ממוכן ולהפצה. יש כ-13 משאיות מרצדס אטגו שמשמשות כמשאיות הפצה ויוצאות ללא פחות מארבעה סבבים בכל יום, כולל הפצת לילה שיוצאת בשלוש וחצי בבוקר כדי שהחלפים יהיו במוסך על הבוקר. במקרים דחופים יש אפשרות להוציא חלפים גם במונית ספיישל או לבוא לקחת מהמרלו"ג.

    בסופו של כל יום מוציאים לחו"ל הזמנה שכוללת את כל החלפים שהוזמנו באותו יום ולא היה זמינים במרלו"ג. סביב השעה 19:00 בערב מתחיל ליקוט החלפים בגרמניה והם מתחילים לנוע למחרת בצהריים לכיוון שדה התעופה בפרנקפורט. ב-85% מהמקרים החלק שנשלח יוצא עוד באותו לילה בטיסה ומגיע תוך 48-72 שעות אחרי כל הליך השחרור מהמכס. במקרים בהם לקוח מחכה לחלק ספציפי שיגיע מגרמניה, בכלמוביל משאירים תורנים כדי שהחלפים יצאו ללקוח עוד בסבב של אותו לילה. 

    לזמינות הזו יש משמעוות כלכלית כאשר מדובר ברכבי עבודה. "לפני חודשיים למשל קיבלתי טלפון בשעה שבע וחצי בערב ושמעתי שיש ארוקס יורו 6 עם אלפיים קילומטר תקועה בשטח עם כרית אוויר שהתפוצצה בסרן האחורי" מספר אולמר. "המרכז נסגר ברבע לשש אז הביאו תורן מהבית והוציאו מונית עם החלק ישירות לשטח בקריית מלאכי. במקביל יצאה ניידת שירות ממרכז ברוש בבאר-שבע עם טכני שהחליף את הכרית במקום, ובשעה עשר בלילה המשאית כבר חזרה לעבודה". 

    במידה והפריט לא זמין במלאי של מרכז השירות, יוצא דיווח של "רכב עומד בגין חוסר בחלפים". כשנפתח כזה אירוע, כל האנשים הרלבנטיים בחטיבה מקבלים הודעה מתפרצת למייל עם כל האינפורמציה. באופן מיידי יוצא דיווח VOR (Vehicle Off Road) ליצרן בגרמניה, ועוד לפני ההזמנה מחו"ל מנסים למצות את כל הפתרונות האפשריים. מחפשים את החלק במרכז שירות אחר או אצל מפיץ, אם ניתן משפצים את החלק הפגום באופן זמני, מנסים למצוא חלק מפירוק ולהרכיב אותו עד שיגיע החלק החדש ועושים כל מאמץ אפשרי לאיתו רחלק מתאים – הכל כדי למנוע זמן השבתה ולאפשר לבעל הרכב להמשיך לעבוד.

     

    יחי ההבדל הקטן

    לקוחות רבים חושבים שחלק תחליפי זהה לחלוטין לזה המקורי. הסיבה היא שחברות הרכב מייצרות סדר גודל של 33% מהחלפים בעצמן, ואת השאר הן מייצרות באמצעות יצרני OEM. אבל לא רבים מודעים להבדלים בין חלק מקורי וחלק תחליפי, אפילו כאשר השניים מיוצרים על ידי אותו יצרן OEM ולכאורה זהים.

    "למרצדס יש דרישות גבוהות ומחמירות מאוד מיצרני החלפים" מסביר אולמר. "כל מסנן אוויר של מרצדס ספרינטר למשל, עובר הליך ציפוי מיוחד כנגד רטיבות ומניעה של עיוות כתוצאה מרטיבות, כך שגם אם הוא נרטב הוא לא יתעוות וישב כמו שצריך במקומו. המסנן שמיוצר עבור מרצדס עובר גם תהליך של ציפוי נגד התלקחות. המסנן הזהה לכאורה שנמכר אחר כך כחלק OEM לא עובר את התהליכים הללו, ולא רבים יודעים זאת".

     

    השימוש בחלק מקורי מבטיח גם שהחלק יהיה בעל המפרט הטכני העדכני ביותר שכן גם חלפים של מרצדס עוברים תהליך מתמשך של שיפור ועדכון. אולמר נותן דוגמה שממחישה את הנושא: "אם מסתכלים על מסנן שמן מנוע למשל, בזה המקורי של מרצדס הוסיפו חישוק חיצוני כדי שהמסנן לא יתעוות אם במקרה במוסך לא סגרו את המכסה כמו שצריך. המסנן גם כולל חיזוקים רוחביים שמבטיחים שהוא ישמור על צורתו ועל היעילות שלו לאורך זמן" הוא מוסיף. "שני המסננים מיוצרים על ידי אותו גורם וכשמסתכלים על האריזה, ואפילו על המק"ט הם נראים לכאורה זהים, אבל למעשה אלו מסננים באיכות שונה. המק"ט של החלק התחליפי דומה אך נבדל בספרה אחת קטנה מזה המקורי של מרצדס – ההבדל בין ספרה אחת קטנה במספר המק"ט הוא משמעותי מאד, ובשימוש בחלפים מקוריים אתה מבטיח שתמיד תקבל את הגרסה העדכנית ביותר של החלק עם כל השיפורים".

     

    שאלה של התאמה

    בניגוד ליצרני החלפים התחליפיים, מרצדס תמיד מפתחת חלפים בהתאמה ספציפית לדגם שעבורו הם מיועדים ולא משתמשים בחלפים אוניברסליים. אולמר נותן כדוגמה חלק טרויאלי לכאורה כמו מגבים. "כשמרצדס מייצרת מגבים היא מתכננת אותם עבור דגם ספציפי והביצועים שלהם תמיד יותר טובים מאלו של מגבים אוניברסליים. לכן למשל, במגבים של מרצדס אי אפשר להחליף בין צד ימין לשמאל. המגב מותאם בדיוק לקימור של השמשה, ומעבר לזה שהוא פועל טוב יותר, יש לזה השפעות בטיחותיות. כשאתה יורד בכביש ערד-סדום בלילה בגשם שוטף, אתה תרגיש טוב מאוד את ההבדל בין מגב מקורי שמותאם לשמשה של האקטרוס לבין מגב לא מקורי".

    בדיוק אותו דבר נכון גם לגבי מערכות בלימה. "בתכנון דיסקיות וצלחות בלם היצרן מנסה להגיע לאיזון אופטימלי של הרכב החומרים בין הדיסק לרפידה, כדי לייצר בלימה אופטימלית ללא שחיקה לאורך זמן. אנשים לפעמים קונים צלחת מקורית אבל חוסכים על רפידות ויש לזה השפעה קריטית על ביצועי הבלימה כי כך מופר האיזון בין החומרים. לא רק שהרכב יבלום בצורה שונה, זה יכול להביא גם לשחיקה מואצת ובסופו של דבר יצטרכו להחליף גם את הרפידות וגם את הצלחות באינטרוולים קצרים יותר".  

     

    זול עולה כסף

    לחלפים מקוריים יש אם כן יתרונות מהותיים בזמינות, באיכות, בהתאמה לדגם הספציפי ובעדכניות של המפרט הטכני. אלו מתרגמים בסופו של דבר ליתרונות בטיחותיים, אבל גם ליתרונות כלכליים. אולמר נתקל בהרבה מאוד מקרים בהם ניסיון לחסוך מביא בסופו של דבר לעלויות גבוהות. "מערכות דלק עומדות בלחצים גבוהים והסולר צריך להגיע למנוע ולמערכת ההזרקה כמה שיותר נקי. אם לא משתמשים במסנן איכותי אפשר אולי לחסוך כמה עשרות שקלים ברכישת החלק, אבל בסופו של דבר יצטרכו להחליף את כל המרססים בעלות של אלפי שקלים. זה לא משהו שקורה בין-יום, זה יותר כמו הסתיידות עורקים לאורך זמן, והלקוח לא תמיד יודע לעשות את הקשר המיידי". במקרה כזה הניסיון לחסוך יכול להסתיים בהפסד כספי ניכר.

    חוסר ההתאמה של חלק תחליפי יכולה לגרום לעלויות גבוהות עוד יותר כאשר הוא אינו מותאם ספציפית ועשוי לגרום נזקים. "אני זוכר מקרה אחד שבו הגומיות במסנן לא מקורי הביאו לכך שהמנוע נתפס. גם כאן,  חסכון לכאורה של כמה עשרות שקלים הביאו לעלויות של אלפים רבים של  שקלים" נזכר אולמר.

    חלק ממחירי החלפים המקוריים גבוהים, על פניו, באופן יחסי מאלו של חלפים תחליפיים. אבל מעבר למחיר הרכישה צריך לקחת בחשבון לא רק נזקים שעשויים להגרם כתוצאה משימוש בהם אלא גם את העלות הכוללת של השימוש בהם שנגזרת לא רק מהביצועים הטובים יותר שלהם אלא גם מאורך החיים שלהם.

    בדיקות עצמאיות (בהתאם לתהליכי DEKRA) העלו למשל שלרפידות בלימה מקוריות של מרצדס לדגם C220 CDI יש חיי שירות ארוכים ב-40% בהשוואה למתחרה החלופי. בדיקות פנימיות של החברה מצאו שמסנני השמן המקוריים של מרצדס מסוגלים לסנן 25% יותר מהלכלוך ומסנני הדלק קולטים עד פי 5.5 יותר חלקיקים ועמידים ללחץ עד פי 5 יותר מהמסננים המתחרים. לנתונים כגון אלו יש משמעויות כספיות שמצטברות לאורך זמן והשימוש בחלפים מקוריים מאפשר מרווחי תחזוקה ארוכים יותר. באופן דומה, עם מצתים מקוריים של מרצדס ניתן להגיע לתדירות החלפה של עד כל 100,000 קילומטרים (תלוי בדגם) ולחגורת V מקורית של מרצדס יש עמידות של פחות 90,000 קילומטרים. יחד עם האיכות הגבוהה יותר של החלפים המקוריים ועם ההתאמה הספציפית לכל דגם, נתונים כגון אלו מצביעים על כך שלאורך זמן השימוש בחלפים מקוריים משתלם גם כלכלית כאשר הפרש מחיר הרכישה מתקזז עם התרומה לשמירה על מכלולי ההנעה וחיי השירות הארוכים.

    שימוש בחלפים לא מקוריים עשוי להשפיע על תצרוכת הדלק, על ביצועי המנוע ועל מרחקי הבלימה במקרה של מערכות בלימה. לכל הגורמים הללו יש השפעה כלכלית ניכרת, ובמקרה של חלק לא מקורי שאינו מתאים או שאינו עמיד ולכן לא מבצע את פעולתו כנדרש עשויים להגרם נזקים למכלולים מרכזיים כמו מנוע, מערכת הזרקה או תיבת הילוכים – נזקים שעלות התיקון שלהם גבוהה. גורם נוסף שיש לקחת בחשבון הוא ימי השבתה כתוצאה מתקלות, לכל יום כזה יש משמעות כלכלית נכבדה כשמדובר ברכבי עבודה, והשימוש בחלפים מקוריים תורם להפחתת ימי השבתה כתוצאה מתקלות ולכך שהמשאית, האוטובוס, המסחרית או המונית יעבדו באופן רציף. בשורה התחתונה, השימוש בחלפים מקוריים הוא הדרך הטובה ביותר להבטיח שרכבי העבודה שלכם יעבדו כמו שצריך, ולאורך זמן זוהי השקעה שמחזירה את עצמה.   

  • נאמן למקור
    נאמן למקור
    נאמן למקור
    נאמן למקור
    נאמן למקור
    נאמן למקור
    נאמן למקור
כתבות נוספות
העתיד כבר כאן – משאית העתיד של מרצדס כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
פתרונות טכנולוגיים לניהול הובלה והיסעים כתב: חנן גולן | צילומי מסך/אתרי החברות
מעל ומעבר כתב: חנן גולן | תצלומים: MAIENGA 2013 תודה מיוחדת לדיימלר,Thomas Konzelmann
ישראל מעפילה ליורו כתב: שי רוזנפלד | תצלומים: מרצדס-בנץ
עידן הגז כתב:רוני נאק
קטנה-גדולה כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
חסכוני יותר, ירוק יותר, בטוח יותר כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ