חסכוני יותר, ירוק יותר, בטוח יותר

יולי 2014
  • (מתוך מגזין Colmobil Pro של כלמוביל הובלה והיסעים, מהדורת מרץ 2014)

    משנה: בניגוד לססמה המוכרת "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר", כשזה מגיע לוואן מסחרי הדגשים הם שונים ויש חשיבות לבטיחות, ידידותיות לסביבה וחסכון. כך או כך, מרצדס ספרינטר החדש מתאים לשתי הכותרות, והוא שוב מעלה את הרף בפלח אותו יצר במו גלגליו

    אין מוצרים רבים שמצליחים להפוך לשם גנרי: פריג'ידר, ווספה, חולצות פולו (של ראלף לורן במקור), יונימוג – כל אלו הצליחו לעשות זאת, והדבר נכון גם לגבי מרצדס ספרינטר. למעשה, החדשנות של הספרינטר המקורי בעת השקתו היתה כה גדולה, שהוא הפך להיות מזוהה עם הפלח חדש של רכבים מסחריים אותו יצר. הספרינטר גישר על הפער שבין מכוניות למשאיות שהיה קיים הן מעשית והן מבחינת החוק הגרמני בעת השקתו, ותוך זמן קצר מאד יחסית הפך ממוצר נישתי לסיפור הצלחה גלובלי.

    מאז ההשקה המקורית בשנת 1995 נמכרו בכל רחבי העולם קרוב ל-2.5 מיליון ספרינטרים באלפי תצורות שונות ומגוונות. הוואן הפופולרי נמכר בכ-130 מדינות ומיוצר לא רק בקו הייצור המקורי בדיסלדורף, אלא גם בכל במתקני ייצור בדרום קרולינה, בארגנטינה, בסין ובקרוב גם ברוסיה. עתה משיקה מרצדס את הספרינטר החדש שהוא כאמור לא רק חזק יותר, מהיר יותר וגבוה יותר, אלא בעיקר חסכוני יותר, ירוק יותר ובטוח יותר.

    רבותי, ההיסטוריה חוזרתמרצדס ספרינטר היה הדגם המסחרי הראשון של מרצדס שזכה לשם ולא לכינוי המורכב ממספרים ואותיות, ובכך רמז על העידן החדש שנפתח. בשנת 1995 החליף הספרינטר את ה-T1, סוס עבודה וותיק ומופת של אמינות ועמידות שיוצר במשך כ-18 שנים ומכר קרוב למיליון יחידות. אבל עם כל יתרונות ה-T1, הספרינטר הזניק את מרצדס, ואת השוק כולו, למקום אחר ומתקדם יותר.

    עם עיצוב מודרני, הנעה אחורית, תא נהג מרווח ומגוון מנועים רחב, לא ניתן היה להתעלם מהספרינטר שהציע מגוון חידושים כמו מנוע טורבו-דיזל עם הזרקת סולר ישירה ו-122 כוחות סוס, תיבת הילוכים אוטומטית עם ארבעה יחסי העברה לצד תיבה ידנית חמישה הילוכים, מתלים עצמאיים מלפנים וקפיצי עלה רוחביים מאחור, ארבעה בלמי דיסק ומערכת ABS, ובעיקר רב שימושיות ללא תחרות הודות למגוון עצום של תצורות מרכב ויישומים.

    בשנת 2000 עבר הספרינטר מתיחת פנים מקיפה בה הוא זכה לעיצוב חיצוני חדש, תא נהג מחודש ומשודרג, ורמות חדשות של בטיחות, ביצועים וחסכון. מנועי ה-CDI החדשים בעלי ארבעה וחמישה צילינדרים ובטווח הספקים שבין 82-156 כוחות סוס העלו את רף הביצועים והיעילות, תיבת הילוכים אוטומטית Sprintshift בעלת שישה יחסי העברה הצטרפה להיצע, וכרית אוויר לנהג הותקנה כסטנדרט. הספרינטר ביצע צעד חשוב ומהפכני בתחום הבטיחות בשנת 2002 עם הצגת מערכת בקרת היציבות ESP שעד שנת 2004 כבר הותקנה כסטנדרט בכל הגרסאות. באותה שנה התווספו גם מערכות בטיחות חדשות נוספות: Adaptive ESP שמתחשב בפעולתו בעומס על הסרנים, מוט ייצוב אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית, חיישני לחץ אוויר בצמיגים ועוד.

    למרות ארסנל החידושים הרחב לו זכה הספרינטר במהלך השנים 2002-2004, כבר בשנת 2006 הושק ספרינטר חדש לגמרי. לאחר קרוב ל-1.3 מיליון יחידות שנמכרו לאורך 11 שנים, הספרינטר החדש יצא לדרכו כמוביל השוק והציג את הדור החדש עם יתרונות פורצי דרך.

    העיצוב החדש התקרב מאד לעיצוב דגמי הפרטיות של מרצדס ושילב אותם בצורה מושלמת עם המאפיינים הפונקציונליים של רכב מסחרי. שלושה מרחקי סרנים, ארבעה אורכי ארגז, שלושה גבהים אפשריים ומגוון עצום של מרכבים, משקלים כוללים וקונפיגורציות מנוע ותיבת הילוכים, הניבו קרוב לאלף (!) תצורות בסיסיות של הספרינטר וכיסו כל יישום אפשרי בטווח המשקלים שבין 3.5-5 טון.

    רמות הגימור והאבזור עברו קפיצת מדרגה וקבעו סטנדרטים חדשים עבור רכבים מסחריים. חלונות חשמליים, מערכת שמע עם שליטה מההגה, חיישני אור וגשם ופנסי בי-קסנון היו פריטי אבזור שלא נראו בעבר בוואנים.

    היצע מנועי ה-CDI עם הזרקה ישירה ומגדש טורבו (בחלקם אף הגדשה דו-שלבית) סיפק שילוב מתקדם של כוח זמין ותצרוכת דלק נמוכה. טווח ההספקים של מנועי הספרינטר החדשה נע בין 88-150 כוחות סוס במנועי הארבעה צילינדרים ועד ל-184 כוחות סוס במנוע ה-V6 בנפח שלושה ליטרים. מנועים אלו הוחלפו בשנת 2009 על ידי הדור החדש של מנועי OM 651 שהדבר היחיד שחלקו עם הדור המוחלף היה נפח המנוע של 2.2 ליטרים. פרט לכך הכל השתנה, ולמנועים החדשים בטווח הספקים שבין 95-163 כוחות סוס (ו-190 כוחות ב-V6 טורבו-דיזל או 258 כוחות סוס ב-V6 בנזין), שידכו גם תיבת הילוכים חדשה ומתקדמת – ECO Gear בעלת שישה יחסי העברה שפותחה במיוחד עבור הספרינטר עם טווח יחסי העברה רחב שכלל הילוך ראשון קצר והילוך שישי ארוך לחסכון בדלק בעת שיוט. בשנת 2012 הצטרפה להיצע תיבה אוטומטית בעלת שבעה יחסי העברה – הראשונה בעולם לרכב מסחרי – ומרצדס החלה להציע את חבילת BlueEFFICIENCY האופציונלית לחסכון בדלק לצד שדרוגים של חבילות האבזור ומערכות הבטיחות.

    ספרינטר חדש לעידן חדשהיעילות והכלכליות של הספרינטר מוכיחות את עצמן לאורך שנים ולראייה גם בשנת 2012 כשש שנים לאחר השקת הדגם, נמכרו קרוב ל-160,000 ספרינטרים בכל רחבי העולם. אבל מרצדס ספרינטר החדש מושק בעולם שבו יצרני הרכב צריכים לגלות אחריות סביבתית, והספרינטר הוא הואן הראשון בעולם שעומד בתקנות הזיהום יורו 6 המחמירות בכל גרסאות המנוע שלו. הישג זה אפשרי הודות לשימוש בטכנולוגיית ה-BlueTEC של מנועי מרצדס, וטכנולוגיית SCR שמזריקה AdBlue למערכת הפליטה. טכנולוגיה זו הוכיחה את עצמה כיעילה ואמינה לאורך השנים האחרונות, והיא יושמה בלמעלה מ-100,000 כלי רכב מסחריים מתוצרת מרצדס. הביצועים של מנועי ה-CDI נותרו כשהיו, אך תצרוכת הדלק שופרה עוד יותר ביחס לעבר (עד למינימום של 15.87 ק"מ לליטר במסלול משולב) וכך גם רמות רעש המנוע. הספרינטר החדש נקי יותר, ירוק יותר, חסכוני יותר ואף שקט יותר.

    הספרינטר החדש גם בטוח עוד יותר מבעבר. תחום הבטיחות היה מאז 1995 תחום בו הספרינטר חידש והציב סטנדרטים חדשים, והדור החדש ממשיך את המסורת הזו ופורץ דרך בכל הקשור למערכות סיוע לנהג. חמש מערכות חדשות, חלקן לראשונה ברכב מסחרי, מוצגות בספרינטר החדש.

    מערכת Crosswind Assist המהווה חלק ממערכת ה-ESP היא מערכת חדשה שמגיבה ומפצה על האפקטים של משבי רוח חזקים שפוגעים ברכב. כתוצאה מכך, אין כמעט ואין צורך בתיקוני היגוי בעקבות משב רוח פתאומי ומהנהג נחסך מתח בעת נהיגה במזג אוויר סוער ובמהירות גבוהה (המערכת פועלת ממהירות 80 קמ"ש). מערכת חדשנית זו מותאמת לסוגי המרכב השונים של הספרינטר ובעת פעולתה מופיע חיווי בלוח המחוונים.

    אי שמירת מרחק הוא אחד הגורמים המרכזיים בגרימת תאונות דרכים, ומערכת Collision Prevention Assist היא מערכת בטיחות חדשנית נוספת שנועדה למנוע תאונות חזית. המערכת מבוססת על רדאר הממוקם בפגוש הקדמי ומודד בצורה רציפה את המרחק מהרכב שמלפנים ביחס למהירות הנסיעה. במידה והמרחק קטן מכדי לספק מרחק עצירה הולם, המערכת שפועלת ממהירות 30 קמ"ש ומעלה, מתריעה בפני הנהג בצורה ויזואלית וקולית. מערכת זו קשורה למערכת Brake Assist Pro שמספקת כוח בלימה נוסף בעת בלימה במידת הצורך תוך התבססות על הנתונים המתקבלים מהרדאר.

    מערכות בטיחות מתקדמות נוספות שמוצעות בספרינטר החדשה הן מערכת Blind Spot Assist לניטור שטחים מתים וביצוע מעבר נתיב בצורה בטוחה, Lane Keeping Assist המתריעה בפני הנהג על מעבר נתיב לא מתוכנן כשהנהג אינו מרוכז, ומערכת התאורה המתקדמת Highbeam Assist המתאימה את פעולת פנסי החזית לתנאי הדרך ומבטיחה תאורה אופטימלית ושדה ראייה רחב גם בחושך.

    מרצדס ספרינטר החדשה הוא הבטוח ביותר מאז ומעולם ומציבה סטנדרטים חדשים בפלח הרכבים המסחריים עם מערכות בטיחות מתקדמות. מהנדסי ואנשי הפיתוח במרצדס-בנץ משוכנעים שמערכות הבטיחות החדשות יתרמו בצורה ניכרת לבטיחות הנסיעה ויורידו את סטטיסטיקת תאונות הדרכים שהספרינטרים מעורבים בהן.

    לצד השיפורים המכניים והשדרוג ברמת הבטיחות, הספרינטר החדש זכה גם לעיצוב מתקדם ולשיפור ברמות הנוחות והשימושיות. העיצוב החדש שואב מאפיינים מדגמי מרצדס הפרטיות עם גריל מאונך ומעוצב יותר ורמות אוירודינמיות גבוהות מבעבר. יחידות התאורה זוויתיות יותר, מכסה המנוע גבוה יותר והפגושים מזכירים בעיצובם רכבי פנאי יוקרתיים. סביבת הנהג שופרה הודות לדיפונים חדשים ואיכותיים, גלגל ההגה החדש עבה ונוח יותר לאחיזה, בורר ההילוכים עוצב מחדש והספרינטר זכה גם במערכת שמע חדשה ומשוכללת.

    ממשיך להוביל, תרתי משמע
    מרצדס ספרינטר החדש טוב מקודמו בכל היבט. הוא חסכוני יותר, ירוק יותר, בטוח יותר ומאובזר יותר. תהליך הפיתוח של הספרינטר החדש כלל מבחני דרכים לאורך למעלה מ-8 מיליון קילומטרים של נהיגה בתנאי דרך שונים, על ידי בוחני מרצדס וכן בידיהם של לקוחות נבחרים שהשתתפו בבחינת המוצר החדש.

    בדיוק כמו לפני 18 שנים עת השקת הספרינטר החדש, ולפני שבע שנים כאשר הושק הדור השני של הספרינטר, גם היום הואן הרב תכליתי של מרצדס ממשיך להוביל בכל פרמטר. החדשנות שמניעה את פיתוח הספרינטר לאורך שלושת הדורות מרימה שוב ושוב את הרף בתחומי הטכנולוגיה, היעילות, הביצועים והאיכות, ומשמרת את מעמדו הבלתי מעורער של הספרינטר.

  • חסכוני יותר, ירוק יותר, בטוח יותר
    חסכוני יותר, ירוק יותר, בטוח יותר
    חסכוני יותר, ירוק יותר, בטוח יותר
כתבות נוספות
קטנה-גדולה כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
ישראל מעפילה ליורו כתב: שי רוזנפלד | תצלומים: מרצדס-בנץ
העתיד כבר כאן – משאית העתיד של מרצדס כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
גם נקי, גם חסכוני תצלומים: מרצדס-בנץ
ת.ז. משאית – מרצדס ארוקס החדשה כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
להתמקד בעיקר כתב: ד"ר חנן גולן
פתרונות טכנולוגיים לניהול הובלה והיסעים כתב: חנן גולן | צילומי מסך/אתרי החברות
עידן הגז כתב:רוני נאק