העתיד כבר כאן – משאית העתיד של מרצדס

דצמבר 2014
  • מתוך מגזין Colmobil Pro מגזין הלקוחות של כלמוביל הובלה והיסעים, מהדורת ספטמבר 2014

    פרויקט Future Truck 2025 של מרצדס מביא את החדשנות של היצרן בתחום התובלה לשיא חדש, אבל עד כמה שהמשאית האוטונומית נראית עתידנית, חלק ניכר המערכות עליה היא מבוססת כבר קיימות במשאיות מרצדס החדשות

    כתב: חנן גולן

    תצלומים: דיימלר

    תארו לכם עולם שבו נהג המשאית מטפס לתא הנהג, מתיישב במושב, מתניע ומשתלב בתנועה. לאחר כמה דקות, כשהמשאית נעה בכביש המהיר, הוא לוחץ על כפתור, השליטה עוברת לידי ה-Highway Pilot, והנהג יכול להתרווח במושב שלו, לשלוף מחשב נייד מהקונסולה המרכזית ולגלוש להנאתו ברשת האינטרנט כאשר המשאית נעה בכוחות עצמה על הכביש המהיר. מדע בדיוני? ממש לא. זהו בדיוק החזון של מרצדס לעולם התובלה של מחר – עולם מתוחכם יותר, מקושר יותר, וגם נקי, בטוח וחסכוני יותר. 

    פרויקט Mercedes-Benz Future Truck 2025 של מרצדס נועד לפרוס את החזון של החברה להתמודדות עם תובלה יבשתית והאתגרים שהיא מציבה בשנים שיבואו. כבר היום כ-76% מהובלת טובין באירופה נעשית באמצעות משאיות, ובמדינות המאוכלסות ביותר באירופה האחוז נע בין 66% בגרמניה ועד ל-96% בספרד למשל. על פי הערכות שונות, הביקוש להובלה יבשתית של סחורות באמצעות משאיות צפויה לגדול בכ-20% עד שנת 2025, ועד ל-50% בשני העשורים הבאים. מצד שני, במדינות אירופה ההשקעה בתשתיות ירדה במחצית משנת 1970, אז היא היוותה כ-1.5% מהתל"ג, ועד היום. התוצאה היא עומס עצום על הכבישים הקיימים – בגרמניה למשל נהגים מבלים כ-230,000 שעות מדי שנה בעמידה בפקקי תנועה. 

    אבל העומס על התשתיות הוא רק גורם אחד שיעצב את עולם התובלה של המחר. גורמים נוספים הם לחץ כלכלי על המפעילים שסובלים מעלייה במחירי הדלק והאגרות, וכמובן שינוי בתקנות רגולטוריות שדורשים מנועים נקיים יותר. 

    הסתכלות קדימה את עתידו של תחום התובלה דורשת התחשבות בכל הגורמים הללו, ותפיסה שונה שרואה במשאית לא רק מוצר אלא חלק משרשרת הערך בתחום התובלה והלוגיסטיקה. הגורמים המרכזיים שישפיעו על עתידו של התחום הם מערכות עיבוד נתונים ותקשורת, והפוטנציאל להגברת היעילות טמון לא רק במשאית עצמה אלא באינטראקציה בינה לבין תשתיות, כלי רכב אחרים ומערכות לוגיסטיות.   

    מחזון למציאות 
    המגמות אם כן ברורות, והשאלה היא כיצד לנצל את מערכות התקשורת והמיחשוב בכדי להשתלב ולהצליח בעולם התובלה של המחר. במרצדס עוסקים בשאלה הזו מזה כמה עשורים, ובאופן מסורתי החברה הובילה בתחום מערכות הבטיחות והסיוע לנהג, ובתחום הנהיגה האוטונומית. 

    מרצדס היתה הראשונה, כבר בשנת 1981, להציע מערכת ABS למשאיות, ומספר שנים לאחר מכן הוסיפה את מערכת בקרת המשיכה ASR. בשנת 1986 בעת השקת מרצדס אקטרוס הראשונה, החברה הציגה מערכת בלימה אלקטרונית, בשנת 2000 את מערכת Proximity Control Assist ו-Lane Keeping Assist להתראה על מעבר נתיב וקירבה של כלי רכב אחרים, ושנה מאוחר יותר את מערכת בקרת היציבות ESP. הדור השני של האקטרוס בשנת 2002 כלל כבר מערכת סיוע לזינוק בעלייה ובשנת 2006 הצטרף סייען בלימה אקטיבי ABA איתו לראשונה משאית יכלה לבלום באופן אוטומטי על מנת למנוע תאונה חזיתית. מרצדס אקטרוס הנוכחית מצוידת כבר בשלל מערכות סיוע ובטיחות נוספות ביניהן מערכת ATTENTION ASSIST לניטור עירנות הנהג, מערכת Stop-and-Go Assist ועוד.

    במקביל לפיתוחים בתחום מערכות הסיוע והבטיחות, מרצדס הוכיחה כבר באמצע שנות התשעים שניתן להשתמש בתקשורת בין כלי רכב המבוססת על חיישנים, רדאר ומצלמות, כדי "לחבר" שני כלי רכב ולגרום להם לעקוב אחד אחר השני. ניסויים במתחמים סגורים הוכיחו שגישה זו ישימה, וניסויים שנערכו בשנת 1994 במשאיות במשקל 7.5 טון הראו חד-משמעית שמשאית אחת יכולה לעקוב אחר משאית אחרת ללא התערבות הנהג. עתה, הפיתוחים של מרצדס בשני התחומים הללו – מערכות בטיחות וסיוע לנהג ונהיגה אוטונומית – משתלבים אחד עם השני ומגיעים יחד לשיא חדש שמשרטט את הדרך לעתיד עולם התובלה. 

    טכנולוגיה מתקדמת
    משאית העתיד 2025 עם מערכת Highway Pilot היא התשובה של מרצדס לאתגרים של המחר: עומסי תנועה, ירידה בהשקעה בתשתיות, לחץ כלכלי ומחסור בנהגים מיומנים. על בסיס מרצדס אקטרוס עם שלל המערכות הטכנולוגיות שלה ובתוספת של מערכות טלמטיקה ותקשורת בין רכב לרכב ורכב לתשתית (V2V/V2I), אנו נכנסים לעידן חדש של תובלה יבשתית.

    מרצדס אקטרוס 1845 עם מנוע 449 כ"ס ותיבת Mercedes PowerShift3 צוידה במערכות מתקדמות נוספות על מנת להוכיח שהחזון של מרצדס לא רק אפשרי תיאורטית, אלא ישים בפועל. האלמנט הראשון שהתווסף לאקטרוס היה הנגרר האווירודינמי שמרצדס הציגה כבר בשנת 2012.  נגרר זה בשילוב עם קבינת StreamSpace מביא לירידה של 18% בהתנגדות לאוויר ולחסכון של חמש טונות של C02 ושל 4.5% בתצרוכת הדלק, או במילים אחרות חסכון של עד 2,000 ליטרים של סולר בשנה. השילוב האווירודינמי הזה כבר הוכח מעבר לכל ספק כאשר האקטרוס יצאה למסע של 10,000 קילומטרים בכבישי אירופה וקבעה שיא עולמי לתצרוכת דלק למשאית במשקל של עד 40 טון. אבל המרכב האווירודינמי הוא רק חלק קטן מהמערכות הטכנולוגיות המתקדמות של משאית המחר.

    לאקטרוס של המחר "יש עיניים" בדמות חיישני רדאר ומצלמה היקפית שמאפשרים לה "לראות" לא רק את הדרך קדימה אלא את כל סביבות המשאית. לחיישן הרדאר הקדמי יש טווח של 250 מטרים והוא סורק את המתרחש בקידמת המשאית בזווית של 18 מעלות. לחיישן נוסף לטווח קצר של עד 70 מטרים יש זווית סריקה של 130 מעלות, ושני חיישנים אלו הם הבסיס למערכת Proximity Control Assist ולמערכת Emergency Breaking Assist שכבר קיימות ומוצעת באקטרוס הנוכחית.

    האזור שלפני המשאית נסרק גם באמצעות מצלמה היקפית בעלת טווח של מאה מטרים וזווית סריקה אופקית של 45 מעלות ואנכית של 27 מעלות. מצלמה זו מזהה סימני דרך, שלטים, הולכי רגל, כלי רכב נעים או נייחים, ובעצם כל מה שאינו חלק מהרקע, וכן את המרחק של המשאית מהם בצורה מדוייקת. האזורים שבצידי המשאית נסרקים על ידי חיישני רדאר שמותקנים בצידיה קצת לפני הסרן האחורי, ומספקים תמונה למרחק של עד 60 מטרים ובזווית של 170 מעלות. כל החיישנים והמצלמות מקושרים ביניהם ומעבירים את המידע שמתקבל ליחידת עיבוד מרכזית, וכך מתקבלת תמונה רציפה של כל צידי המשאית – מיותר לציין שהעין האנושית שלה זווית ראייה של 150 מעלות אינה יכולה להתחרות במידע שמתקבל מכל החיישנים והמצלמות.

    באמצעות הנתונים המתקבלים מהמצלמות והחיישנים מופעלות מערכות הבטיחות הקיימות, אבל גם הרבה יותר מכך. מערך "ראייה" טכנולוגי זה פועל ממצב נייח ועד למהירות של 80 קמ"ש, ומזהה את תוואי הדרך וכל מה שמתרחש בסביבותיה של המשאית. החיבור שלו ליחידת העיבוד המרכזית מאפשר שמירה של המשאית במרכז הנתיב, ונהיגה שלה בהתאם להוראות מערכת הניווט. המערכת כוללת גם GPS תלת-ממדי, עליו מבוססת מערכת ה-Predictive Powertrain Control שמתאימה את פעולת הגיר ודוושת התאוצה באופן אופטימלי לתנאי הדרך ותורמת לחסכון בתצרוכת הדלק.

    טכנולוגיה מתקדמת נוספת במשאית המחר מכונה V2V/V2I או תקשורת בין רכב לרכב ותקשורת בין רכב למערכות תשתית. האקטרוס מרושתת כך שהיא משדרת ומקבלת אינפורמציה מהסביבה באופן רציף, ולמשל "מכריזה" על נוכחותה לסביבה באמצעות שידור מידע על מיקומה, סוג המשאית, מימדיה, כיוונה ומהירות נסיעתה. התשדורות מועברות בטכנולוגיית WLAN ולמרחק של עד 500 מטרים, וכך כלי רכב יכולים להיות מודעים לקירבתם של כלי רכב אחרים ולהיערך בהתאם. התקשורת מתקיימת גם בין המשאית למערכות תשתית תחבורתית שיכולות להודיע למשל על שינוי מגבלת המהירות, על פתיחה או סגירה של נתיבים, עבודות תחזוקה, התקרבות למחסומי רכבת, כניסה ויציאה מכבישי אגרה וכיוב'.

     

    המשאית של העתיד, כאן בהווה 
    משאית העתיד אם כן אינה מבודדת בכביש אלא נמצאת בקשר רציף עם סביבתה, עם כלי רכב אחרים ועם מערכות תשתית, ובכל העת משדרת וקולטת אינפורמציה. מידע על עבודות בכביש, פקקי תנועה או קטעי כביש חסומים מגיעים Online ממערכות תשתית ומכלי רכב אחרים, והוראות הניווט מתעדכנות בהתאם. כך, התנועה זורמת בצורה טובה יותר ויש שימוש יעיל יותר של תשתית הכבישים. התוצאה היא העלאת מהירות הנסיעה הממוצעת, והזרימה החלקה יותר של התנועה תחסוך דלק ופליטות מזהמים רבות.

    זה אולי נשמע רחוק מאד, אבל זה כבר קורה. משאית העתיד כבר נוסעת על כבישי גרמניה  בקטע A14 של האוטובאן ליד העיר מגדבורג. היא נראית קצת שונה עם צבעי הסוואה וארגז אווירודינמי במיוחד, אבל הדברים המעניינים באמת מתרחשים בתא הנהג.

    מיד עם הכניסה לדרך המהירה, מופיע חיווי הלוח המחוונים "Highway Pilot Available". בשלב זה המערכת הממוחשבת שמותקנת באקטרוס מזהה את מיקומה המדויק של המשאית באמצעות מערכת ה-GPS התלת-ממדית, וגם יודעת מהו היעד כפי שהוגדר במערכת הניווט. הנהג מפעיל את "הטייס האוטומטי" ומסיר את ידיו מההגה, והמערכת מדווחת "Highway Pilot Activated". בשעה שמהלך מהפכני זה מתרחש, בתא הנהג לא מורגש שום דבר מיוחד – המשאית ממשיכה לנסוע במהירות שנקבעה, במרכז הנתיב הימני, ובכיוון הנסיעה אל עבר היעד תוך ביצוע תיקוני היגוי קלים על פי תוואי הדרך. הנהג יכול עתה לנוח. הוא לוחץ על כפתור במשענת היד שלו, והמושב שלו נע אחורנית כך שהוא יוכל למתוח את רגליו, ובזווית של 45 מעלות לכיוון הקונסולה המרכזית שם מותקן מחשב נייד לשימושו. המשאית נוסעת במהירות 85 קמ"ש לכיוון היעד שנקבע תוך שמירה על מרחק של שישים מטרים לפחות מהרכב שלפניה. אין צורך לגעת בהגה או אפילו להסתכל על הדרך קדימה, המערכת אפילו מטפלת בהשפעתם של משבי רוח חזקים שמסיטים את המשאית ממסלולה, ומבצעת תיקוני היגוי כנדרש במקרה הצורך. 

    הנהג יכול להתרכז בדברים חשובים יותר כמו התעדכנות בתנאי הדרך וחיפוש מסלול חלופי אם יש צורך, קביעת תחנת התדלוק הבאה שלו או אפילו חיפוש חברים או מכרים שנוסעים באותו מסלול. במידה ויש אירוע בדרך – רכב חירום מגיע מאחור, מכונית תקועה במסלול השמאלי וכיוב' – המשאית תתעדכן באמצעות תקשורת V2V, אך גם הנהג יקבל הודעה על המתרחש ויוכל להחליט כיצד להגיב. אם הגיע הזמן לרדת מהדרך המהירה, המערכת תעדכן את הנהג ותפעיל ספירה לאחור שמתזמנת את המועד בו על הנהג לקחת שוב את השליטה לידיו – ובכל מקרה, הנהג יכול לקחת את השליטה על המשאית לידיו בכל עת.  

    הבסיס כבר קיים – במשאיות ואוטובוסי מרצדס
    החזון של מרצדס מרשים מאד, ואב הטיפוס של משאית המחר מרשים עוד יותר. אבל החדשות הטובות בדרך לעולם תובלה יעיל, נקי והיי-טקי יותר, הוא שמרבית החלקים בפאזל שמרכיב את משאית המחר כבר קיימים ומותקנים במשאיות מרצדס. כבר היום מרצדס מציעה שפע של מערכות סיוע ובטיחות המבוססות על טכנולוגיה מתקדמת והופכות את יום העבודה ליעיל, נעים וקל יותר.

    אפילו אביזר פשוט לכאורה כמו מפתח יכול להיות מתוחכם ולהפוך את החיים לפשוטים יותר. המפתח החכם של מרצדס למשל הוא הרבה יותר ממפתח. יש לו צג TFT דיגיטלי וחיבור לחלק ממערכות המשאית ובאמצעותו ניתן לא רק לפתוח, לנעול או להתניע את המשאית, אלא הרבה יותר מכך. המפתח החכם, שטווח הפעולה שלו הוא עד כמאה מטרים והוא מעוצב כך שישרוד בשלום נפילה מגובה שלושה מטרים, שולט לא רק על הדלתות, החלונות והגג, אלא גם על מערכות האורות והמיזוג. באמצעותו ניתן לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים, את מצב מיכל הדלק והאוריאה, את מצב המצבר, ולשלוט בכריות האוויר ובגובה הסרנים. הוא אפילו כולל תוכנה לניהול הטעינה, וכאשר המשאית נייחת עם מכשירים דולקים, הוא יכבה אותם על פי סדר חשיבות כדי למנוע מהמצבר להתרוקן. המפתח החכם הוא רק דוגמא לעזר לנהג שהופך את העבודה לקלה הרבה יותר, אבל יש מערכות נוספות וחשובות הרבה יותר שמותקנות כבר היום במשאיות מרצדס.  

    הדור השלישי של מערכת הבטיחות Active Break Assist מבצר את מעמדה של האקטרוס כמשאית הבטוחה בעולם. מערכת בטיחות פורצת דרך וזוכת פרסים זו מפעילה את הבלמים בצורה אוטומטית כשהיא מזהה מצב של תאונה חזיתית עם רכב שנמצא לפני המשאית ונע באיטיות, או רכב או חפץ נייחים. הדור הראשון של ABA הותקן ביותר מ-14,000 משאיות שנסעו למעלה משלושה מיליארד קילומטרים בדרכים אירופאיות, והוכיח את עצמו כמציל חיים, לא רק אלו של נהגי המשאיות אלא בעיקר את חייהם של הנוסעים במכוניות שהתאונה איתן נמנעה.

    מערכת בטיחותית נוספת שגם הופכת את חייהם של הנהגים לקלים יותר היא מערכת Proximity Control Assist עם פונקציית stop-and-go. מערכת זו, גם היא מבוססת רדאר, שומרת על מרחק קבוע מהרכב שנמצא מלפנים בעת נסיעה, ובמידה והרכב מלפנים מאט או עוצר, היא ומאיטה את המשאית ואף עוצרת אותה לחלוטין במידת הצורך ובכך מפחיתה את הסכנה לתאונה. פונקציית stop-and-go פועלת במהירויות נסיעה נמוכות ויעילה במיוחד בפקיי תנועה בהם היא עוצרת את המשאית בשעה שהרכב שמלפנים עוצר, וכשהתנועה מתחדשת, מאיצה באיטיות וממשיכה בנסיעה בהתאם למהירות שנקבעה 

    עוד מערכת בטיחות שמשחקת תפקיד מרכזי במשאית המחר וקיימת כבר כיום היא מערכות Lane Keeping Assist. מערכת זו נועדה לוודא שהמשאית לא תסטה מהנתיב בו היא נוסעת מבלי שהנהג התכוון לכך. מצלמה קטנה הממוקמת מאחורי השמשה הקדמית עוקבת בכל עת אחר הסימונים בכביש, ובמידה והיא מזהה שהמשאית סוטה מהנתיב שלה מבלי שהנהג אותת היא מתריעה בפניו באמצעות חיווי קולי ו-וויזואלי. מערכת זו קשורה גם למערכת ATTENTION ASSIST המנטרת את התנהגות הנהג על מנת לזהות מצב בו העירנות שלו פוחתת. במידה והמערכת מזהה מצב כזה, היא מתריעה בפני הנהג ומציעה לו לבצע הפסקה ולהתרענן. שתי המערכות הללו הן מערכות התרעה בלבד ולא פועלות אקטיבית או מתערבות בנהיגה.

    בטיחות קשורה לא רק להתנהגות הנהג אלא גם למצב המשאית, ומערכת Tyre Pressure Monitoring לבקרת לחץ האוויר בצמיגים נועדה על מנת לוודא שלחץ האוויר בצמיגי המשאית ובצמיגי הנגרר מתאים לצמיגים ולמצב המשאית. המערכת מבוססת על חיישנים המותקנים בדפנות הגלגלים ומשדרים את לחץ האוויר ללוח המחוונים של הנהג. אם לחץ האוויר יורד, כרטיס צהוב או אדום (בהתאם למידת הירידה) מופיע על לוח המחוונים ומתריע בפני הנהג.

    למרצדס יש מערכות טכנולוגיות מתקדמות גם לתחום הדיאגנוסטיקה. בשווקים אירופאיים, במקרה של תקלה תוכנת FleetBoard® משדרת את כל נתוני הרכב ישירות מהמשאית למרכז הבקרה ומשם למוסך על מנת שזה יוכל להיערך לתיקון (בישראל מספקת כלמוביל במשאיות מרצדס ממשק FMS אליו ניתן לחבר מערכות ניהול ציי רכב קיימות). תוכנת FleetBoard® כוללת גם פונקציית EcoSupport שמספקת לנהג משוב חוזר אודות הנהיגה שלו בזמן אמת, כמו גם הנחיות כיצד לנהוג בצורה יעילה וחסכונית יותר.

    מערכת נוספת ואחרונה לסקירה זו – היריעה קצרה מלמנות את כל המערכות הטכנולוגיות המתקדמות במשאיות ואוטובוסי מרצדס – היא מערכת Predictive PowerTrain Control. מערכת מתוחכמת זו, המותקנת כמובן גם במשאית העתיד של מרצדס, מבוססת על מערכת ניווט לוויני תלת-ממדית המנטרת בצורה רציפה את מיקום המשאית ביחס למסלול המתוכנן. מהרגע שמפעילים אותה, המערכת שולטת על תיבת ההילוכים ודוושת המצערת, ומפעילה אותם באופן אופטימלי בהתאם לתנאי הדרך – עליות, ירידות, נסיעה במישור וכיוב'. מערכת זו יכולה להביא לחסכון של עד 5% בתצרוכת הדלק. אגב, המערכת מוצעת גם בחלק מאוטובוסי מרצדס, ובניסוי שנערך לאחרונה עם אוטובוס Setra TopClass 500 לאורך 3,000 קילומטרים, הופחתה תצרוכת הדלק בלא פחות מ-9.2%.

    מחר, והיום 
    כבר מהמאה ה-19מרצדס מובילה בתחום החדשנות הטכנולוגית, ובתחום רכבי העבודה – משאיות, אוטובוסים ו-וואנים – הדבר בולט במיוחד. רכבי העבודה של מרצדס מציעים את המערכות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, חלקן בלעדיות למרצדס, כאשר המטרה היא להפוך את התובלה היבשתית והסעת הנוסעים לבטוחות יותר, יעילות יותר כלכלית ונעימות ונוחות יותר לנהגים ולנוסעים.

    מהסקירה שלפניכם מומלץ להיפרד עם שתי תובנות: הראשונה היא שהחזון של מרצדס לתובלה יבשתית קרוב מאי-פעם, ואף מוכח כעובד כבר בימינו על כבישי גרמניה. התובנה השנייה היא שלא רק שהחזון קרוב, אלא שמרבית האלמנטים שמרכיבים אותו מוצעים כבר היום ברכבי ההובלה וההיסעים של מרצדס, ואיתם גם אתם יכולים לנהוג כבר היום במשאית העתיד.    

  • העתיד כבר כאן – משאית העתיד של מרצדס
    העתיד כבר כאן – משאית העתיד של מרצדס
    העתיד כבר כאן – משאית העתיד של מרצדס
כתבות נוספות
פרימיום ואן כתב: גלעד ארצי | תצלומים: מרצדס-בנץ
עידן הגז כתב:רוני נאק
להתמקד בעיקר כתב: ד"ר חנן גולן
ישראל מעפילה ליורו כתב: שי רוזנפלד | תצלומים: מרצדס-בנץ
המובילים תחקיר: ד"ר מירב בלס | תצלומים: ארכיון כלמוביל, ארכיון אגד, מרצדס-בנץ
גם נקי, גם חסכוני תצלומים: מרצדס-בנץ
קטנה-גדולה כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ