עידן הגז

מאי 2015
  • (מתוך מגזין Colmobil Pro מגזין הלקוחות של כלמוביל הובלה והיסעים, מהדורת מרץ 2015)

    תגליות הגז האחרונות לחופי ישראל עשו כותרות רבות, ונראה שכולם רוצים חלק בהן, אפילו ארגוני הטרור. אז מה זה בכלל גז טבעי? איך הוא נוצר? ומה הופך אותו לכה אטרקטיבי?

    כתב:רוני נאק

    תצלומים: NASA, TheConduqtor CC BY-SA 3.0, 

    "לבנון תלחם על זכויותיה" אמר לא מזמן סגנו של חסן נסראללה. "לא נסבול גניבה של גז ונפט השייכים ללבנון". נסראללה וחבר מרעיו מאד מעונינים בגז הטבעי שנתגלה אל מול חופי ישראל, והם בהחלט לא היחידים. יצחק תשובה, נובל אנרג'י, ששינסקי והממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה – יד כולם בקלחת הרותחת, ולכולם יש מה להגיד. זה ממש לא מקרי שתגליות הגז הגדולות – לויתן, תמר, תנין ומאגרים נוספים – מושכות כל כך הרבה תשומת לב. הפוטנציאל הכלכלי הוא עצום, ועשויות להיות םגם לא מעט השלכות פוליטיות ובין-אזוריות לשימוש בגז הטבעי.


    מה זה בכלל גז טבעי?
    בדומה לנפט, מקורו של גז טבעי הוא במאובנים או שרידים של בעלי חיים אשר התהלכו ושחו בימים הקדומים של כדור הארץ. הגז נותר כחלק מתהליך ההתפרקות הטבעי של בעלי החיים הללו בתנאים של היעדר חמצן ולחץ גבוה מאד. הגז עצמו מורכב בעיקר מגז מתאן וגזים נוספים. שילוב הגזים הזה הוא חסר ריח ודליק מאד, ובשל כך מוסיפים במסגרת תהליך ההפקה גז נוסף בעל ריח חריף אשר נועד לזהות דליפת גז מסוכנת. רק לשם הידיעה, בטורקמניסטן (אחת הרפובליקות לשעבר של ברית המועצות) דולק ברציפות קידוח גז שהתפוצץ בשנת 1971…

     במרבית המקרים אין מחפשים גז מלכתחילה, והגז הטבעי הוא תוצר לוואי של קידוחי הנפט. בשדות הנפט הגדולים כמו ברוסיה או במפרץ הפרסי קיימת שכבה של גז טבעי הנלכד בלחץ רב בין שכבות הסלע לנפט הגולמי הכבד ממנו. פעמים רבות הגז נשרף, באופן ייזום, עוד בנקודות הקידוח עצמן, בדרך להפקת הנפט הגולמי והיקר יותר.

    אצלנו הגז מופק באמצעות אסדות קידוח בלב-ים. לאסדות הקידוח היסטוריה ארוכה ויישום ראשון של הרעיון הזה היה עוד בשנת 1891. ישנן אסדות קידוח המקובעות לקרקעית הים, היכן שהים רדוד יחסית, ויש אסדות הצפות על פני המים או שממוקמות על איים מלאכותיים במקומות עמוקים יותר. האסדות בקידוחים "שלנו" מעוגנות לקרקעית הים.

    הגז הטבעי שונה מגפ"מ (גז פחממני מעובה) שהוא גז הבישול שאנו מכירים מהבית, בכך שהגפ"מ הוא תוצר של זיקוק נפט בעוד שגז טבעי עובר רק תהליך של סינון והכנה לשימוש טרם הזרמתו לצנרת והוא אינו תוצר לוואי של זיקוק נפט.

    את כמויות הגז הטבעי מודדים ביחידות נפח גדולות של מיליארד מטרים מעוקבים (BCM), שווה ערך פחות או יותר לכ-900 אלף טונות של נפט גולמי. במאגר לוויתן הגדול התגלו 453 BCM ועכשיו ניתן להבין את היקפה המרשים של התגלית הזו.


    מה עושים עם גז טבעי?
    המון דברים! ובעיקר עושים את זה נקי הרבה יותר מאשר עם נפט ותוצריו. לגז הטבעי יתרונות סביבתיים ואנרגטיים שהופכים אותו ליעיל מאד בייצור חשמל. ערכו הקלורי (כמות האנרגיה המופקת מ-1 ק"ג של דלק) של גז טבעי גבוה במיוחד: 11,800 קילו-קלוריות לעומת 6,150 בפחם, 9,700 במזוט או 10,200 במקרה של סולר. למעשה, הגז הטבעי הולך והופך בשנים האחרונות לחומר הדלק המועדף על תעשיית האנרגיה בזכות מחירו הנמוך והיציב יחסית (ביחס לנפט התנודתי והתלות במדינות המפרץ), ובוודאי כמקור אנרגיה בטוח יותר מזה של תחנות כוח גרעיניות – ראו מקרה האסון בפוקושימה יפן למשל. כיום כחמישית מייצור החשמל באירופה (20%) הוא בגז טבעי אשר משמש כמקור אנרגיה גם ל-30% מהצרכנים. אלו כוללים שימושים ביתיים (בעיקר הסקה ובישול), ושימושים בתעשייה ובתחבורה.

    בהקשר של התחבורה, הולך ונפוץ השימוש בגז טבעי דחוס (CNG). לגז כזה אוקטן גבוה מזה של בנזין שעומד על 120 עד 130 אוקטן, אבל הוא יהיה בשיא יעילותו במנועים שיוצרו במיוחד לטובת זה. במנועים המותאימים לגז טבעי היעילות האנרגטית זהה לזו של מנועי בנזין.

    יישום נוסף של הגז הטבעי בתחבורה כולל בחינה ראשונה של הנעת מנועי סילון בגז טבעי, ואלו כבר בניסוי פעיל בכמה חברות מטענים גדולות. בחלקאות משמש הגז כמרכיב הזנה לאמוניה בייצור דשנים, והוא משמש גם כחומר גלם להפקת מימן שלו יישומים רבים.


    גז טבעי ותחבורה
    מרצדס-בנץ מובילה את השימוש בגז טבעי לתחבורה עם דגמים שמיוצרים במיוחד לשימוש בדלק היעיל והנקי הזה. מרצדס חשפה לאחרונה מנוע חדש – M936G – הוא מבוסס על מנוע טורבו-דיזל טורי שישה צילינדרים בנפח 7.7 ליטר, שמפיק בגרסת הגז 302 כ"ס ו-120 קג"מ. הנתונים הללו מציבים את המנוע הזה כתף אל כתף עם מיטב מנועי הדיזל המקבילים שיש היום בשוק.

    היתרון שלו הוא כמובן בפליטת המזהמים הנמוכה – 20% פחות פליטת CO2 ועלויות תפעול נמוכות יותר. המנוע החדש מוצע בדגמי מרצדס ECONIC שמוצעים בכמה תצורות: 4X2, 6X4, 8X4  וגם 6X2/4, 8X4/2 עם סרן עזר המצוייד בהיגוי. טווח המשקלים של ה-ECONIC נע בין 18 ל-26 טונות ומכאן מגוון היישומים הוא אדיר – בעיקר בסביבה בה צמצום פליטת המזהמים קריטי – למשל פינוי אשפה או משאיות לחלוקה עירונית.

    משאיות FUSO  לוקחות את הטכנולוגיה הזו צעד אחד קדימה עם סדרת דגמים נטולי פליטה לחלוטין אשר מונעים בתאי דלק (מימן). הפוסו קאנטר E-CELL מצוידת במנוע חשמלי עם תפוקה של 150 כ"ס, טווח העולה על 100 קילומטרים ומשקל כולל של שישה טון. המשאית מיועדת למשימות עירוניות בהן לשקט ולניקיון יש חשיבות מהמעלה הראשונה.

    מרצדס מובילה גם את סגמנט ההיסעים בתחום זה של ניצול גז טבעי, והיא משווקת אוטובוסים מונעים בגז טבעי עוד משנת 2000. כבר אז, פליטת המזהמים של האוטובוסים מונעי הגז הטבעי שלה רשמו נתוני פליטת מזהמים טובים אף מאלו הנדרשים בתקנות Euro V שנכנסו לתוקף שמונה שנים מאוחר יותר. בנוסף, במסגרת ניסוי שמרצדס ביצעה באירופה, אוסטרליה וסין, נסעו אוטובוסים מונעים בתאי דלק יותר משני מיליון קילומטרים ללא תקלה.

    ניסויים בתאי דלק (המפיקים חשמל באמצעות ריקאציה עם מימן המופק מגז טבעי) ממשיכים לכל רוחב השדרה של דגמי מרצדס, מהקצה העליון של מכוניות פורמולה 1, דרך מבחני קור בסקנדינביה ל-B קלאס ועד רכבי תצוגה עתידניים כמו Mercedes-Benz F 015 שהוצג בתערוכת דטרויט ממש לאחרונה.

    גז טבעי, ההתחלה
    מדינת ישראל הקימה חברה שתפקידה לרשת את המדינה בצינורות אשר יובילו את הגז למרכזי התעשייה בכל רחבי הארץ וכך לחבר אלפי מפעלים ועסקים למקור אנרגיה זול ויעיל. אלא שלרבים מאלו אין את היכולת להתמודד עם לחצי הגז הנדרשים להולכה בצינורות ונדרשת הקמתה של רשת משנית בלחץ נמוך לטובת הצרכנים הסופיים. זה כבר לא באחריות המדינה וכאן מתחילות הבעיות. 

    רשתות משניות אלו נתקלות בהתנגדויות של רשויות מקומיות שלא רוצות צינור גז בשטחן, הדרישות ההנדסיות משתנות ומתעדכנות באופן שמקשה על בניית התשתית, ורק מספר מפעלים קטן מוכן ברמת התשתית שלו לעבודה בגז. כמובן שגם כאן  אי-אפשר להסתדר בלי מאבקי האגו הבין-משרדיים ביחס לשאלה מי יקבע את תקני הבטיחות בתחום הזה.

    ויש גם את המדינה ש"הריחה" את פוטנציאל המיסים ממאגרי הגז הגדולים, והממונה על ההגבלים העסקיים שמתערב באופן השיווק של הגז בישראל ומנסה להשפיע על התחרות בשוק. הסערה שיצרה התערבות הממונה הרחיקה משקיעים ולקוחות זרים מלהשקיע ולהתחייב חוזית לחברות הגז המקומיות בטענה (המוצדקת) לחוסר יציבות.

    יתרונותיו של הגז הטבעי רבים. החל מצמצום משמעותי של פליטת הזיהום מתחנות הכוח ומפעלי התעשייה (שיתחברו בעתיד לתשתית הגז), דרך ירידה במחירי החשמל לכל הצרכנים, ועד להוזלה משמעותית של מחירי ההובלה וההיסעים (יחד עם אוויר הרבה יותר נקי לנשימה) אם השימוש במשאיות, אוטובוסים וכלי רכב מונעי גז טבעי יתרחב בקנה מידה משמעותי. בינתיים לפחות הדברים מתנהלים בעצלתיים, והפוטנציאל רחוק מלהיות ממומש.

     

  • עידן הגז
    עידן הגז
    עידן הגז
    עידן הגז
כתבות נוספות
חסכוני יותר, ירוק יותר, בטוח יותר כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
פרימיום ואן כתב: גלעד ארצי | תצלומים: מרצדס-בנץ
מעל ומעבר כתב: חנן גולן | תצלומים: MAIENGA 2013 תודה מיוחדת לדיימלר,Thomas Konzelmann
גם נקי, גם חסכוני תצלומים: מרצדס-בנץ
להתמקד בעיקר כתב: ד"ר חנן גולן
ישראל מעפילה ליורו כתב: שי רוזנפלד | תצלומים: מרצדס-בנץ