דיימלר בשירות לוחמי האש

יוני 2014
  • (מתוך מגזין Colmobil Pro של כלמוביל הובלה והיסעים, מהדורת מרץ 2014)

    בסוף המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים אנשי כיבוי האש עוד התבססו על סוסים שגררו עגלות עם משאבות מונעות קיטור. הודות לפיתוחים של דיימלר, כבר ב-1907 החל המעבר לכבאיות בעלות מנוע בעירה פנימית שמפעיל גם את משאבת המים

    בסוף המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים חלה האצה בתהליכי עיור באירופה וכתוצאה מכך גם האתגרים שעמדו בפני מכבי האש בערים השונות התעצמו. ככל שהערים גדלו, המרחקים מתחנות הכיבוי למוקדי האש נהיו ארוכים מדי עבור הפתרונות שעמדו לרשות הכבאים באותה תקופה: סוסים שנשאו מים וציוד או כלי רכב בעלי מנועי קיטור או מנועים חשמליים. לכל העוסקים בדבר היה ברור שזמנם של הסוסים עבר, אבל השאלה איזה סוג מנוע – חשמלי, בנזין או קיטור – יניע את הכבאיות הממונעות נותרה פתוחה. כל שלושת המנועים התקיימו במקביל עד מלחמת העולם הראשונה, אבל מנוע הבנזין היה זה שזכה בבכורה בסופו של דבר, במידה רבה הודות לכבאית מונעת הבנזין הראשונה שסופקה על ידי חברת Daimler-Motoren-Gesellschaft למכבי האש בפרנקפורט בשנת 1907.

    כבר בשנת 1888 הגיש גוטליב דיימלר בקשה לרישום פטנט על משאבת מים מונעת בנזין לכיבוי אש. באותה העת, משאבות המים של הכבאים הונעו על ידי מנועי קיטור שדרשו לפחות רבע שעה של המתנה מהדלקתם ועד שניתן היה להפעילם ולשאוב מים. דיימלר מצידו היה להוט להשתמש במנוע הבנזין שפיתח ליישומים רחבים ככל הניתן, ואכן באפריל 1989 נרשם בברלין הפטנט למשאבת מים מונעת בנזין לכיבוי אש שהתבססה על מנוע בעל כוח סוס אחד.

    דיימלר המשיך לשפר את ההמצאה שלו ולהציע משאבות חזקות יותר עם מנועי שני צילינדרים והספק שהגיע לעשרה כוחות סוס. המשאבה החדשה הוכיחה את עצמה מעל לכל ספק בשנת 1892 בעת שאירעה שריפה גדולה בעיירה Cannstatt. המשאבה הצליחה לשאוב מים מעומק חמישה מטרים, לאורך צינור שארכו 150 מטרים ועד לגובה עשרים מטרים, גובה הגג בבניין שנשרף.

    למרות שהמשאבה מונעת הבנזין הוכיחה את עצמה, לכבאים עדיין היו ספקות לגבי השימוש במנוע הבנזין להנעת הכבאית עצמה ולאמינות. ספקות אלו הופרכו לאחר שמכבי האש של פרנקפורט שרכשו את הכבאית מונעת הבנזין הראשונה, השתמשו בה בכדי להגיע מפרנקפורט לוועידה של כבאים בשטוטגרט בשנת 1907. הכבאית שלהם, בעלת מנוע דיימלר D4 ארבעה צילינדרים עם 32 כוחות סוס, הביאה אותם מפרנקפורט לשטוטגרט – מרחק של 197 קילומטרים – תוך שבע שעות וללא תקלה.

    הכבאית מונעת הבנזין בעלת משקל עצמי כולל של כמעט חמישה טון הגיעה למהירות מרבית של 30 קמ"ש כשהיא עמוסה ב-84 פריטים ותשעה כבאים. היא הוכיחה את עצמה כמהירה ואמינה בעשרות מקרי שריפה, ומשאבת הבנזין הוכחה אף היא שוב כיעילה הרבה יותר ממשאבות הקיטור האיטיות. מהר מאד נזנחו אופציות החשמל והקיטור, והודות לפיתוחים של דיימלר, הכבאית מונעת הבנזין כבשה את מקומה בתולדות המלחמה באש.

  • דיימלר בשירות לוחמי האש
    דיימלר בשירות לוחמי האש
כתבות נוספות
ת.ז. משאית – מרצדס ארוקס החדשה כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
מעל ומעבר כתב: חנן גולן | תצלומים: MAIENGA 2013 תודה מיוחדת לדיימלר,Thomas Konzelmann
גם נקי, גם חסכוני תצלומים: מרצדס-בנץ
המובילים תחקיר: ד"ר מירב בלס | תצלומים: ארכיון כלמוביל, ארכיון אגד, מרצדס-בנץ
העתיד כבר כאן – משאית העתיד של מרצדס כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
פרימיום ואן כתב: גלעד ארצי | תצלומים: מרצדס-בנץ