המובילים

יוני 2014
  • (מתוך מגזין Colmobil Pro של כלמוביל הובלה והיסעים, מהדורת מרץ 2014)

    משנה: רכבי הובלה והיסעים של מרצדס מלווים את מדינת ישראל עוד משנות החמישים של המאה הקודמת. לאורך כל השנים, מילאו המשאיות, המסחריות, האוטובוסים והכלים המיוחדים מתוצרת מרצדס ויתר המותגים של כלמוביל הובלה והיסעים תפקיד חשוב בהיסטוריה המקומית. מהפרויקטים הגדולים של שנות החמישים והשישים, החידושים המקוריים לשוק המקומי, המלחמות, ציי התחבורה הציבורית והכלים לתפקידים מיוחדים – כלמוביל הובלה והיסעים נכחה בכל צומת מרכזי שהמדינה ניצבה בו. חמישים שנים של היסטוריה, ומבט אל עבר היובל הבא.

    1906 הקמת י. מילר מהנדסים שורשיה של חברת כלמוביל החלו לנבוט עם הקמתה של חברת מילר ושות' חברה להנדסה בע"מ עוד בשנת 1906.

    1952 יבוא משאיות סקניה בשנת 1952 החלה חברת י. מילר לייבא את משאיות סקניה משוודיה לישראל. זו הייתה פריצת דרך בשוק הרכב המקומי, שכן באותה התקופה התבסס השוק על משאיות של צבא בריטניה שנשארו לאחר הקמת המדינה ועל עודפים ממלחמת העולם השנייה, ולא היה כלל יבוא של משאיות חדשות לארץ. שנים אחדות לאחר שהחל יבוא המשאיות חלה עלייה גדולה במכירות ונפתחה הדרך ליבוא של משאיות נוספות כמו וולבו, מק ואוטו-קארס. לפי הוראת הממשלה, באותה תקופה יבאו רק שלדה ומנוע ואת הקבינות בנו ב"הארגז" או ב"מרכבים" כדי לספק עבודה לפועלים בישראל.

    1955-1956 היונימוג מגיע רכב העבודה הראשון מתוצרת מרצדס שהגיע לישראל היה היונימוג של מרצדס – רכב שטח שנותן מענה לכל צורך בשדה ובכביש, עביר בכל שטח ואפשר להרכיב עליו מגוון רחב של אפליקציות. עמיחי חרל"פ החל לייבא היונימוג בשנת 1956 והעסקה הראשונה נעשתה עם מכרות הנחושת בתמנע. מאוחר יותר היונימוג נעשה להיט בקיבוצים, במושבים ובאתרי עבודה שונים. בשנת 1992 רכשה חטיבת החרמון יונימוגים לפיזור מלח ופינוי שלגים, ולאחרונה הצטיידה קק"ל ביונימוגים למטרת כיבוי שרפות ביערות. בתמונה: היונימוג ביריד חקלאי

    1958 הגוגומוביל בסוף שנות החמישים זיהתה חברת י. מילר את הצורך ברכב תובלה קטן וזול ופיתחה את המשאית הזעירה – ה"גוגומוביל" – אשר שימשה לחלוקת נפט וסחורות אחרות. חברת "הארגז" ייצרה את תא הנהג בישראל והמנוע, מערכת ההיגוי והבלמים יובאו מחו"ל. ה"גוגומוביל" יוצא לטורקיה, ליוון, לקפריסין, ולמדינות אפריקה והמזרח הרחוק. בתמונה: הגוגומוביל

    1960-1970 רכבים חקלאיים במהלך שנות השישים ייבאה כלמוביל ארצה רכבים לחקלאות וקטפות כותנה מתוצרת International Harverster האמריקנית.

    1963 חברת כלמוביל מוקמת חברת כלמוביל נולדה מתוך דרישה של חברת מרצדס. בעת המו"מ עם מרצדס על הזיכיון לייבוא רכבים ארצה דרשה חברת מרצדס-בנץ העולמית שתיפתח חברה נפרדת עבור יבוא מרצדס, וכך נפתחה חברת כלמוביל.

    1963 זיכיון לייבוא מרצדס בתחילת שנות השישים ניהל עמיחי חרל"פ מו"מ עם מרצדס-בנץ וזכה בזיכיון לייבא ולמכור רכבי מרצדס-בנץ בישראל. בתחילה יובאו משאיות כבדות עבור חברות כמו סולל בונה, יונאי ובניו, וחברות להובלת דלק. בו בזמן יובא מספר מצומצם של רכבים פרטיים לאליטה של חיפה, ת"א וירושלים.

    1963 ה"כלמוביל" עמיחי חרל"פ זיהה את הצורך של המאפיות ברכב סגור וגדול יותר מהגוגומוביל לצורך חלוקת הלחמים והתחיל ייבוא ה"כלמוביל"- מסחרית סגורה למטרות הפצה, בעיקר למאפיות.

    1965 ייבוא מכוניות פרטיות ומוניות באמצע שנות השישים התחיל ייבוא של מכוניות מרצדס פרטיות בכמות מסחרית.

    1968 מונית שבעה מושבים עד שנת 1967 היו בארץ דגמים שונים של מוניות – כולם ישנים ובאיכות נמוכה. בשנת 1968 החליטו עמיחי חרל"פ ושותפיו לייבא ארצה מוניות חדשות בסטנדרט גבוה. לאחר מלחמת ששת הימים זיהה עמיחי חרל"פ את הצורך הגדל והולך של הציבור הישראלי בנסיעות מחוץ לעיר ויזם ייצור של דגם ייעודי של מונית לשבעה נוסעים במקום זו שהייתה לארבעה בלבד. חרל"פ חבר לחברה שהייתה מוכנה לממש את המפרט ששרטט, וכך ללא היסוס נחצתה מונית המרצדס לשניים ובמרכזה התווספו שלושה מקומות. מרצדס העולמית התפעלה מהדגם הישראלי בעל שבעת המקומות, נוכחה במכירות שיא של כ-2,000 מוניות והחליטה לאמץ את ההמצאה ולהרחיב את שיווק הדגם ברחבי העולם. הדגם הראשון נקרא דגם 200, ולאחריו הציגה מרצדס דגמים משופרים, אלה נקראו 220, 240 ו-300. בתמונה: מונית 7 מושבים.

    1970 תחילת ייבוא אוטובוסים מאמצע שנות השישים ובשנות השבעים התחילה כלמוביל לייבא אוטובוסים של חברת מרצדס לארץ – בתחילה עבור המועצות האזוריות ולאחר מכן אוטובוסים לתחבורה ציבורית ולתיירות. בתמונה: אטובוסים למועצות המקומיות

    1972 חוזה ראשון עם חברת אגד בחודש יולי 1972 נחתם החוזה הראשון בין כלמוביל יבואנית מרצדס לישראל לחברת אגד לאספקת 115 אוטובוסים עירוניים. סוכם שבאוטובוסים הללו יותקן מנוע בעל 192 כוחות סוס עם גיר אוטומטי ומחיר כל אוטובוס היה 160 אלף לירות. אחריות החברה הייתה למאה אלף קילומטר לגיר ולמנוע, ולחמישים אלף קילומטר ליתר המכללים. קצב הגעת השלדות שסוכם היה עד ינואר 1973 .במקור סוכם שייובאו שלדות והמרכבים ייבנו בישראל, אולם בשל הקושי בצורת ההרכבה הלא מוכרת והעובדה שחברות ההרכבה "הארגז" ו"מרכבים" היו עמוסות עבודה בבניית אוטובוסים מסוג ליילנד, דאף וסקניה, הוחלט באישור משרד התחבורה לבטל את הבאת השלדות ובמקום זה לייבא אוטובוסים עירוניים מוגמרים מתוצרת מרצדס לעבודה בקווים בירושלים. במרצדס נתנו עדיפות להזמנה מישראל ואף החליטו לצייד את האוטובוסים במנוע משודרג בעל 210 כוח סוס, ללא תוספת מחיר. עם זאת, נדחה מועד הגעת האוטובוסים לתחילת שנת 1973. מלבד לאוטובוסים הללו רכשה אגד גם 35 אוטובוסים בין עירוניים מדגם מרצדס 302 לתיירות ולקווי אילת. תמונה: מרצדס 302 ביפו

    1973 רכבת אווירית עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים התברר כי בצה"ל קיים מחסור עצום במשאיות וברכבי הובלה לתמיכה במאמצי המלחמה. עמיחי חרל"פ שמע על המצוקה והתגייס מיד לנסות ולסייע. הוא נסע בבהילות לגרמניה וביקש מהנהלת חברת מרצדס לשלוח מיד לישראל כמה שיותר משאיות. במרצדס אספו בצעד חריג את כל מלאי המשאיות שהיה קיים באותו הזמן במחסני החברה בכל רחבי אירופה, ו-1,625משאיות הגיעו לארץ במשלוח חירום ונרתמו מיד להעברת תחמושת, אספקה וציוד לחילות הלוחמים. תמונה: משלוח חירום של משאיות מרצדס.

    1974 ייבוא טנדרים במהלך שנות השבעים ייבאה כלמוביל ארצה טנדרים ומשאיות קלות מתוצרת חברת Hanomag-Henschel הגרמנית. כאשר נרכשה Hanomag על ידי מרצדס קיבל עמיחי חרל"פ את הזיכיון לייבא מותג זה לארץ. כלמוביל החלה לייבא טנדרים, אלה החליפו את הטנדרים הישנים בארץ שיועדו להובלות מסוגים שונים. מותג זה נמכר בהצלחה כעשר שנים עד שהגיעו הספרינטרים והחליפו אותו.
    1979 אגד מחדשת את הצי בשנת 1979 רכשה חברת אגד 1,165 אוטובוסים חדשים מתוצרת מרצדס וזאת לאחר תקופה ארוכה של קיפאון בהצטיידות. העסקה, שהיקפה הכספי היה שלושה וחצי מיליארד לירות, כללה ארבע מאות אוטובוסים עירוניים, מחציתם מוגמרים ומחציתם שלדות שנבנו במפעלי ההרכבה בישראל, מאתיים אוטובוסים בין-עירוניים מוגמרים מדגם 303 ו-450 אוטובוסים רב-תכליתיים מדגם "303" שיועדו לשימוש בין-עירוני או עירוני לפי הצורך. באוטובוסים אלה היה השינוי העיקרי דלת רחבה לקליטת הנוסעים ורחבת עמידה ליד מושב הנהג. אוטובוסים אלו שימשו את חברת אגד במשך יותר מ-28 שנים עד השבתתם בחודש פברואר 2009. מודעה שהופיעה בעיתון מעריב 13.12.1980
    1980 ייבוא מיניבוסים קומבי בתחילת שנות השמונים ובמשך כחמש שנים ייבאה כלמוביל מיניבוסים מתוצרת חברת קומבי הספרדית.

    1982 מרצדס נוסע לקהיר קו 100 ת"א-קהיר יצא לדרכו ב-29 באפריל 1982. בשעה 7:00 בבוקר בדיוק התאספו בתחנה המרכזית בתל אביב שר התחבורה ושר התיירות, סגן שר התחבורה, חברי כנסת, חברי מזכירות אגד, קונסול מצריים בתל אביב ואורחים רבים, כולם באו להשתתף בטקס פתיחת הקו היומי הסדיר בין תל אביב ובין קהיר. האוטובוס הראשון יצא לדרכו בשעה 7.30 בדיוק, הוא היה אמור להגיע לתחנתו הסופית בקהיר כעבור שבע שעות וחצי, כלומר בשעה 15:00 אחר הצהריים. בפועל התארכה הנסיעה ונמשכה כ- 19 שעות, מהן כ-11 שעות המתנה במסופי הגבול ברפיח ועל גדות תעלת סואץ. האוטובוס הראשון שהגיע לקהיר היה כמובן אוטובוס אגד מתוצרת מרצדס.
    תמונה: ארכיון אגד

    1992 יונימוג בחרמון בשנת 1992 רכשה חטיבת החרמון יונימוגים לפיזור מלח ולפינוי שלגים. יכולת העבירות יוצאת הדופן של היונימוג והרב-שימושיות שלו עושות אותו הכלי האידאלי למשימה זו. תמונה: יונימוג בעבודה באתר החרמון

    1993-1994 ייבוא משאיות פרייטליינר בתחילת שנות התשעים החלה כלמוביל לייבא ארצה משאיות מתוצרת חברת פרייטליינר האמריקנית. בעסקה הראשונה נמכרו 600 משאיות לצה"ל. הייבוא ארצה של פרייטליינר על ידי כלמוביל הופסק בשנת 1997.

    1994 מסחריות יונדאי חברת כלמוביל החלה לייבא ארצה את מותג יונדאי הקוריאני, וכחלק מהיצע הדגמים החל גם ייבוא המסחרית יונדאי H100.

    1995 הספרינטר נוחתת בשנת 1995 הגיעה ארצה מרצדס ספרינטר המהפכנית ששינתה את פלח הואנים 3.5-5 טון. הספרינטר, עם שלל גרסאות, עיצוב מתקדם, מנועים יעילים ורב-שימושיות, הייתה להצלחה מיידית והיא ממשיכה להצליח עם הדור השלישי המושק בימים אלו.

    2004 משאיות מרצדס חוזרות בשנת 2004 חודש ייבוא המשאיות הכבדות של מרצדס לאחר הפסקתו בשנת 1994. בעקבות הביקוש בשוק והצורך לתת מענה בקטגוריית הרכב הכבד, חידשה כלמוביל את הייבוא של משאיות מרצדס לישראל.

    2005 ספרינטרים לפריפריה כלמוביל הובלה והיסעים מתחילה לשווק ספרינטרים בתצורת מיניבוסים בינעירוניים להסעת נוסעים בקווים פריפריאליים.

    2006 משאיות פוסו בישראל פוסו היה מותג שנרכש על ידי קונצרן דיימלר ממיצובישי, ואת המשאיות הקלות של פוסו שיווקה חברת מאיר בישראל. בשנת 2006 רכשה כלמוביל את זיכיון הייבוא של פוסו ומאז היא מייבאת ומשווקת אותן בארץ. המשאיות הקלות של פוסו ענו על הצורך של הובלת משאות קלים (עד 7.5 טון) שכן לפני כן שיווקה כלמוביל משאיות כבדות (מ-10 עד 32 טון) או רכבים מסחריים להובלה קלה (עד 5 טון). בתחילה נשאו משאיות פוסו את סמל מיצובישי, אף שמדובר במותג נפרד שמיוצר בפורטוגל. כיום החברה נמצאת בבעלות דיימלר והמשאית מכונה פוסו-קאנטר.

    2010 ספרינטרים לתחבורה ציבורית החברות דן, אגד, קווים וקבוצת עפיפי מצטיידות בדגמי ספרינטר נמוך רצפה להסעה עירונית בתצורת מיניבוס להסעת 27 נוסעים.

    2011 ואריו ממוגן כלמוביל רכבי הובלה והיסעים מדגמת יחד החברות בית אלפא ואלכס אורגינל מרצדס ואריו ייעודי וממוגן על פי דרישות דואר ישראל. ואריו הממוגן עונה על הצורך לספק שירותי דואר בישובים מרוחקים בתוך הקו הירוק.

    2013 חתימה קינג לונג בתחילת שנת 2013 חתמה חברת כלמוביל על הסכם עם קינג-לונג, אחד מיצרני האוטובוסים הגדולים ביותר בסין.

  • המובילים
    המובילים
    המובילים
    המובילים
כתבות נוספות
מעל ומעבר כתב: חנן גולן | תצלומים: MAIENGA 2013 תודה מיוחדת לדיימלר,Thomas Konzelmann
עידן הגז כתב:רוני נאק
חסכוני יותר, ירוק יותר, בטוח יותר כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
ישראל מעפילה ליורו כתב: שי רוזנפלד | תצלומים: מרצדס-בנץ
קטנה-גדולה כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
גם נקי, גם חסכוני תצלומים: מרצדס-בנץ