גם נקי, גם חסכוני

מאי 2015
  • (מתוך מגזין Colmobil Pro מגזין הלקוחות של כלמוביל הובלה והיסעים, מהדורת מרץ 2015)

    אנחנו ידענו זאת קודם, ועכשיו גם אתם כבר יודעים: דגמי Euro VI של מרצדס-בנץ, בין אם מדובר על משאיות או על אוטובוסים, לא רק נקיים יותר אלא גם חסכוניים יותר – והנה עדות בגוף ראשון של שני לקוחות אסטרטגיים שלנו

    תצלומים: מרצדס-בנץ

    המעבר למשאיות ולאוטובוסים החדשים העומדים בתקני הזיהום המחמירים Euro VI לווה על ידי הלקוחות בלא מעט חששות. זה לא משנה שבמרצדס עבדו על המעבר הזה כבר כמה שנים, שהטכנולוגיות שנכנסו לשימוש היו טכנולוגיות בשלות ומוחכות ושנתוני היצרן העידו על כך שההשקעה תחזיר את עצמה במהירות: שינוי תמיד מלווה בחשש. 

    ההחמרה במעבר מתקנות הזיהום Euro V ל-Euro VI היתה משמעותית, והתקנות החדשות דרשו הפחתה ניכרת של פליטת המזהמים. לכולם היה ברור שזהו צעד חשוב בדרך לסביבה נקייה יותר, אבל לצד הרצון לתרום לאיכות הסביבה, היתה תחושה שמי שישלם את המחיר, תרתי משמע, יהיו המפעילים שיאלצו לשלם יותר מבעבר. במרצדס השקיעו אנרגיה עצומה כדי לוודא שלא זה יהיה המצב, וגם אם פיתוח המנועים והמכלולים החדשים גרר עלויות גבוהות מאד, הרציונל מאחוריו היה להפוך את המעבר הזה, שנכפה על היצרנים ועל המפעילים, לא לאיום אלא דווקא להזדמנות. 

    ואכן, במרצדס הצליחו לקחת את הלימון ולייצר ממנו לימונדה. המבחנים הפנימיים שנעשו בחברה הוכיחו שאפשר להיות גם נקי יותר וגם כלכלי יותר, ושתצרוכת הדלק והאוריאה במנועים החדשים נמוכה מאשר באלו הישנים. לאחר מכן הגיעה שבירה של שיאי תצרוכת דלק על ידי האקטרוס החדשה, וגם מאות מבחנים השוואתיים שערכה מרצדס בחברות מובילות בכל ארצות אירופה (The Fuel Duel – ראו במסגרת החדשות בעמוד 6) שהוכיחו עד כמה משאיות מרצדס החדשות חסכוניות. אבל זה דבר אחד לשמוע או לקרוא על מבחנים שנערכו בגרמניה או בבריטניה, וזה דבר אחר לחוות זאת באופן אישי. שוחחנו עם שני לקוחות מרכזיים של כלמוביל הובלה והיסעים שמפעילים ציי משאיות ואוטובוסים גדולים, ושמענו מהם בגוף ראשון על נתוני תצרוכת הדלק של דגמי מרצדס Euro VI כפי שעולה מהבדיקות הפנימיות שבוצעו על ידם כאן בישראל.

     

    אגד – מרצדס OC500
    קואופרטיב אגד הוא מפעיל התחבורה הציבורית הגדול בישראל עם צי אוטובוסים המונה יותר מ-3,000 אוטובוסים. כבר במחצית שנת 2014 החל אגד לקבל לידיו אוטובוסי Euro VI, כאשר הכמות הגדולה ביותר הוזמנה ממרצדס, ואוטובוסי ה-OC500 (מחציתם עם מרכב מתוצרת הארגז והמחצית השנייה מתוצרת מרכבים) היו אוטובוסי ה-Euro VI הראשונים שסופקו לו.

    יוסי כהן, מנהל החטיבה להנדסת רכב באגד, מספר על האוטובוסים החדשים:"ה-OC500 Euro VI היו הראשונים שקיבלנו והתחלנו להפעיל. אנחנו קוראים להם 'מכונות הקו הראשון' כי אלו דגמים חדשים, נוחים ושקטים שכולם רוצים לנהוג בהם והם עושים קילומטראז' גדול יותר משמעותית בתקופת השירות הראשונה שלהם".

    "בסך הכל הזמנו בשלב ראשון כ-94 אוטובוסים ואת הראשונים שבהם קיבלנו כבר במהלך 2014, חלקם הספיקו לעשות מאז למעלה מ-100,000 ק"מ. אלו אוטובוסים לא רק עם מנוע יורו 6 משופר עם לחצים גבוהים יותר אלא גם עם תיבת Ecolife חדשה עם יחסי העברה שתורמים גם הם לחסכון בתצרוכת הדלק".

    "במקרים כאלה אנחנו תמיד בוחנים את האוטובוסים החדשים ומשווים את הנתונים שלהם לדור הקודם, יורו 5 במקרה הזה. היצרן הצהיר על שיפור של כשמונה אחוזים בתצרוכת הדלק בהשוואה לדגם הקודם, אבל הבדיקות שלנו לאורך מאות אלפי קילומטרים מראות שתצרוכת הדלק טובה יותר ב-12-13%. לא רק זאת, גם תצרוכת האוריאה נמוכה יותר במחצית כמעט מ-5% ביורו 5 ל-2-3% ביורו 6 (כאחוז מתצרוכת הדלק ח.ג.). אוטובוסים בתחבורה ציבורית עושים סדר גודל של 1:2.9 או 1:3 ק"מ לליטר, אז אם אוטובוס עושה 100,000 ק"מ בשנה וצורך 33,000 ליטר סולר, אפשר לעשות את החשבון ולראות כמה חוסכים".

     

    שלטל – מרצדס אקטרוס וארוקס 
    חברת שלטל היא חברת הובלה מהגדולות בישראל שבסיסה בכרמיאל. לחברה צי של כ-93 משאיות, כולן מתוצרת מרצדס, והיא עוסקת בהובלה בתפזורת, הובלת מכולות, מכוניות, רמסות ותפעול של מערבלי בטון.

    חברת שלטל היתה הראשונה שקיבלה לידיה את דגמי מרצדס אקטרוס Euro VI כבר במחצית שנת 2014. כיום נוסעות בחברה כבר 23 משאיות אקטרוס Euro VI, ועוד שתים-עשרה משאיות אקטרוס וארוקס יסופקו לה בתקופה הקרובה.

    שלומי אוחנה, בעלי החברה, מספר על המשאיות החדשות:"צי המשאיות שלנו הוא כולו מתוצרת מרצדס, וההחלפה לדגמי Euro VI לא נעשתה בגלל שיקול כלכלי – אנחנו מחליפים את המשאיות כל שנתיים בכל מקרה".

    "קיבלנו את האקטרוס Euro VI ביוני 2014, והמשאיות הראשונות נסעו מאז כבר למעלה מ-130,000 ק"מ. אנחנו משתמשים באקטרוסים ליישומים רבים, ובכולם אפשר לראות שיפור בתצרוכת הדלק ביחס לדגמי Euro V. אנחנו משווים את הנתונים לדגם הקודם, ובמערבלים למשל יש שיפור של כשבעה אחוזים, בגוררים כשישה אחוזים, ובמשאיות רכינה כחמישה אחוזים". 

    "צריך לזכור שהמשאיות שלנו פועלות בתנאים קשים ויש לזה השפעה – תצרוכת הדלק בדגמים החדשים טובה הרבה יותר במשאיות שנוסעות מרחקים גדולים במישור מאשר בדגם הקודם. גורם נוסף שמשפיע הוא העובדה שבדגמים החדשים המשקל המועמס הוא גבוה יותר מאשר בעבר. באופן כללי, בדגמים הגדולים והחזקים יותר רואים שיפור גבוה יותר בתצרוכת הדלק ביחס לעבר".

    "המשאיות בהן מורגש השיפור המשמעותי ביותר הן האקטרוסים עם רמסות עם מנוע ה-400 כ"ס. במשאיות הללו דגמי Euro V צרכו סדר גודל של שני קילומטר לליטר, ואילו דגמי Euro VI צורכים 2.3 ק"מ לליטר – זה הבדל משמעותי של 15% שמתבטא בהרבה כסף". 

  • גם נקי, גם חסכוני
    גם נקי, גם חסכוני
    גם נקי, גם חסכוני
כתבות נוספות
פרימיום ואן כתב: גלעד ארצי | תצלומים: מרצדס-בנץ
חסכוני יותר, ירוק יותר, בטוח יותר כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
ישראל מעפילה ליורו כתב: שי רוזנפלד | תצלומים: מרצדס-בנץ
קטנה-גדולה כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
מעל ומעבר כתב: חנן גולן | תצלומים: MAIENGA 2013 תודה מיוחדת לדיימלר,Thomas Konzelmann