קינג לונג מלך הכביש

יוני 2016
  • (מתוך מגזין Colmobil Pro מגזין הלקוחות של כלמוביל הובלה והיסעים, מהדורת אפריל 2016)

    הצטרפנו למידיבוס קינג לונג C10 הצהוב של רובין תיירות ואספנו את התלמידים מהריאלי בחיפה שנהנו מתנאי מחלקה ראשונה שהלמו את הנימוסים המפתיעים שלהם

    כתב וצילם: גלעד ארצי

    קינג לונג, יצרן אוטובוסים סיני הצומח במהירות ומתברג כיום בין היצרנים הגדולים בעולם, הוא שחקן חדש בשוק האוטובוסים הישראלי הצפוף. הסנונית הראשונה של קינג לונג בארץ הגיעה בדמות מידיבוס מדגם C10  בתקן יורו 6, המוצע למשימות בהן נדרש רכב היסעים בגודל ביניים.

    חברת ההיסעים החיפאית רובין תיירות היא מהראשונות בישראל שקלטה לשורותיה את המידיבוס C10 של קינג לונג בגירסה בעלת 39 מקומות, בנוסף למדריך ונהג. את מפתחות הרכב הפקידו מנהלי החברה בידי יגאל מיחיתן, שהוא נהג מוערך מאוד ברובין.  כשבחברת ההיסעים החיפאית קונים אוטובוס חדש, יגאל הוא הראשון לקבל אותו לידיו וזה שנוהג בו לאורך תקופת חייו הראשונה. ברזומה של יגאל נהיגה על אוטובוסים ממותגים אירופאיים מובילים, עכשיו הוא מריץ את המידיבוס של קינג לונג, צובר עליו קילומטרים בנסיעות ארוכות וקצרות, לומד אותו לעומק ואת רשמיו החשובים חולק עם אנשי כלמוביל וגם עם מהנדס מחברת קינג לונג שהגיע במיוחד מסין כדי ללוות באופן הדוק את קליטת הכלים בארץ.

    האתגר החיפאי

    בבית הספר הריאלי בחיפה יש מגרש בטון גדול המשמש למשחקי כדורגל וכדורסל והופך בשעת צהריים לחניית אוטובוסים המתמלאת בהמולת נערות ונערים שסיימו את יום הלימודים וממהרים אל האוטובוסים המחכים. את המידיבוס קינג לונג C10 של רובין תיירות קשה לפספס, והוא בולט בצבע הצהוב העז שלו – אנשי רובין סיפרו לי שצי רכבי ההיסעים שלהם כולו מתאפיין במכוון בצבעים מושכי-עין.

    התלמידים, מכיתות יסודי ותיכון, עולים אל המידיבוס ומברכים לשלום את יגאל. הוא חיפאי שעלה לארץ מקייב שבאוקראינה בשנת 1990 ונוהג על אוטובוסים כבר משנת 1980. "בארץ", סיפר יגאל, "כמו כל העולים החדשים התחלתי בכל מיני עבודות ובשנת 1993 קיבלתי רישיון לאוטובוס והתחלתי לנהוג בכל מיני חברות. משנת 1997 אני אצל רובין". הוא נתן הצצה במראה הפנימית הגדולה, ו-ווידא שתלמידי הריאלי ישובים במקומותיהם לפני היציאה לדרך.רחבת הריאלי הגדולה מתרוקנת באחת כששיירת האוטובוסים יוצאת משערי בית הספר ומתפזרת לה ברחבי חיפה. עם שלושים תלמידים על סיפונו, הקינג לונג של יגאל שם פעמיו למרומי הכרמל.

    העיר חיפה משופעת בירידות ועליות, טופוגרפיה שמהווה מבחן מצוין ליכולות הטיפוס והבלימה של ה-C10 והוא מצידו עומד באתגר. הריטרדר בן ארבעת השלבים מרסן בנחישות את המידיבוס ומייתר לחלוטין שימוש בבלמים, ובטיפוס מעלה אל מרומי הכרמל המנוע מפגין אורך נשימה ושומר על קצב התקדמות מרשים.

    ירון גולני, מנהל המכירות של קינג לונג בכלמוביל, סיפר לי על ההתאמות שנעשו על מנת לשווק את המידיבוס C10 בארץ. "ראשית, התאמה מלאה לכל התקינה האירופאית שזה הדבר הראשון וההכרחי בכלל לעצם הכניסה לישראל. מעבר לזה, כדי לקלוע לטעם של הציבור הישראלי כלמוביל הביאה את המידיבוס עם המנוע החזק כדי להתאים את האוטובוס לדרישות המקומיות ולקבל ביצועים טובים יותר. ביחס לכל המידיבוסים האחרים יש לנו היום את המנוע הגדול והחזק ביותר, קאמינס בנפח 6.7 ליטר בגרסת 310 כוח סוס בעוד שהמתחרה החזק ביותר אחרינו מביא את המנוע הזה בגירסה של 280 כוח סוס. ההספק משפיע על הביצועים של המידיבוס קודם כל במקומות אתגריים כמו העליות לירושלים או העליות מים המלח. יש בארץ מספר מקומות שבהם התוואי דורש אוטובוס עם יותר עוצמה, שלא לדבר על זה שבגלל תנאי מזג האויר בישראל המנועים יותר מתאמצים ועובדים עם מזגן לאורך שעות ארוכות ולכן כוח המנוע יש משמעות הרבה יותר גדולה מאשר בנסיעה באירופה הקרירה שאוטובוסים נוסעיםבה ללא מזגן  ושהיא בחלק גדול ממנה יבשת שטוחה, עם מדינות שלמות כמו הולנד שאין בהן הרבה מאוד שטחים אתגריים. ישראל היא אמנם קטנה אבל מאתגרת, בשל תנאי מזג האויר והטופוגרפיה".

    התאמה ישראלית

    שקט שורר בחלל האוטובוס של יגאל. איש איש והטלפון החכם שלו ואלו שלא בוהים במסך מנהלים שיחה בחרישיות מפתיעה יחסית לגיל האנרגטי, עניין של חינוך כנראה. עם קהל נוסעים שכזה, יגאל ששומר בפדנטיות על המידיבוס המצוחצח, יכול להיות רגוע.

    העיצוב החיצוני הנעים לעין של המידיבוס נמשך פנימה לארכיטקטורה עדכנית שהיא גם מאוד פונקציונלית. בגב משענות המושב יש מגש אוכל נפתח, כיס רשת לעיתונים ושקעי USB. מעל לראשי הנוסעים יש תאורה ופתחי מיזוג אישיים לכל נוסע, ותאורת אווירה כחלחלה מבליחה לאורכו של המעבר ולאורך מנשא החפצים העילי.

    "כדי לעמוד בתקינה של מרווחי כיסאות" סיפר ירון, "וגם כדי לספק אוטובוס נוח ומרווח יותר, הבאנו אותו בתצורה הארוכה ביותר מכל המידיבוסים. זהו מידיבוס באורך של עשרה מטרים בקירוב, בעוד שאצל המתחרים שלנו, האוטובוס הארוך ביותר קצר בכחצי מטר פלוס-מינוס". "יתרון נוסף שהוא פועל יוצא של מידות המידיבוס, הוא שתא המטען שלנו הוא הגדול ביותר. אחד החסרונות שיש בכלל לרכבי היסעים הוא גודל תא המטען שלא תמיד הולם את הצרכים מבחינת כמות הכיסאות ביחס לגודל המטען. מאחר והמידיבוס משמש הרבה מאוד גם לטיולים ולתיירות, דאגנו שגם תא המטען יהיה גדול יותר עם נפח של 5.8 קוב כשלמתחרה הבא בתור יש תא מטען עם נפח של חמישה קוב, כמעט 19% תוספת מבחינת נפח תא מטען".

    "דאגנו גם להתאמה במפרט על ידי זה שהוספנו שקע USB לכל נוסע לצורך טעינת טלפונים, מצרך מאוד מבוקש היום. הדלת השניה היא אחורית, במקום דלת אמצעית, כדי לאפשר תא מטען גדול יותר מאחר ודלת שממוקמת באמצע חותכת את תא המטען. דלת אחורית תורמת גם למרווח גדול יותר וליותר מקומות ישיבה.

    המושבים הם בעלי הזזה רוחבית לצדדים המאפשרת הגדלה של מרווח הכתפיים ולמשענות המושבים יש אפשרות הטייה לאחור".

    לא רק על הנוסעים חשבו בכלמוביל כשהתאימו את המידיבוס. "התאמנו את כל סביבת הנהג לצרכים של הנהג הישראלי על ידי שינוי מבנה המידיבוס, בחזית שלו, כדי לאפשר שדה ראייה רחב שבמקור אין אותו, ולארגן את סביבת הנהג כך שתהיה נוחה מאוד. ישראל היא מדינה חמה עם הרבה מאוד שמש ישירה, אז את מסך מצלמת הרוורס ומצלמת הדלת האחורית שמנו מול הנהג כדי שיוכל לראות אותן בלי הפרעה של השמש – זה לא תמיד קיים באוטובוס אחרים".

    יתרונות רוחביים

    מדי כמה דקות, ניגשו נערה או נער אל עבר הדלת הקידמית וביקשו מיגאל לרדת. הפיזור לאורך הציר המתפתל בין השכונות הגבוהות והמטופחות של חיפה הסתיים תוך כ-45 דקות. יגאל סיפר שהכלי החדש מעורר בעיקר את סקרנותם של נהגים עמיתים שבוחנים את הרכב ושואלים שאלות. הוא ציין את נוחותו של ה-C10  הן לנוסעים והן לנהג והדגיש את יתרון אורכו של המידיבוס יחסית לאוטובוס בגודל מלא, שהופך אותו קל יותר לתימרון. גם גודלו של ההגה קיבל ציון לשבח מיגאל וגם המזגן שמקרר באופן כה יעיל עד שלא פעם הוא מקבל בקשות מהנוסעים "להנמיך את המזגן".

    ירון חידד את היתרונות של ה-C10 ביחס למתחרים. "יש לו מרכב גדול יותר שמאפשר מרווח גדול יותר לנוסעים ונוחות הישיבה במידיבוס שלנו גבוהה יותר ביחס למתחרים. הוא המרווח ביותר שקיים בשוק הזה באופן גורף. המנוע חזק יותר מהמתחרים, ותא המטען בעל נפח גדול יותר. המידיבוס מצויד בצמיגים במידה גדולה יותר מכל המידיבוסים האחרים (בכלמוביל משווקים אותו עם צמיגי מישלן מקוריים המיובאים מאירופה). בזכות גודלם, הצמיגים הם בעלי שחיקה קטנה יותר, בלימה טובה יותר בזכות האחיזה בכביש והם תורמים למרווח גחון גדול יותר". "אחד החסרונות שיש במידיבוסים היום", אמר ירון, "הוא מרווח גחון נמוך שגורם להם לדפוק את הגחון אם יש באמפרים או אפילו אם צריך לעלות קצת על מדרכה. יתרון נוסף שהוא לא יתרון מוצרי אלא יתרון רוחבי, הוא פריסת מרכזי השירות של כלמוביל, שנותנת שירות מכרמיאל ועד אילת בפריסה ארצית מלאה. כל העובדים במרכזי השירות עברו הדרכות והכשרות, הן על יד היצרן והן פנימיות, כדי לתת שירות בסטנדרט הגבוה של כלמוביל".

    מתאים לכולם

    יום העבודה של יגאל הסתיים. מחר הוא יסיע תיירים לים המלח. הוא מסיע מגוון של קהלים – חיילים, תלמידים ותיירים – וזה האחרון, הוא הודה בחיוך, הוא המועדף עליו, "להסיע תיירים זה נוח. זאת עבודה לא קשה והאנשים טובים". ירון מצידו סיכם והצביע על קהל היעד של ה-C10. "המוצר הנוכחי שיש לנו, שהוא רק מידיבוס, מיועד לכל לקוחות שוק ההיסעים בתחום הפרטי. המידיבוס שלנו נרכש על ידי חברות היסעים שיש להם אוטובוסים והוא מהווה מוצר משלים עבורם, או כאלו שיש להם מיניבוסים ויכולת להשתדרג למוצר הבא. עד לאחרונה היצע הפתרונות היה בעיקר ל-19 נוסעים או החל מ-55 נוסעים – כל הפער בין 20 ל-55 נוסעים, היה כמעט ולא קיים. כיום, מי שנדרשת לו הסעה בתחום של בין 20 ל-40 מקומות יכול לקבל פתרון זול יותר, אם כלקוח ואם כספק. זה גם נעים יותר, לא כמו לנסוע עם 25 או 30 נוסעים באוטובוס של 55 מקומות כשכל הנוסעים הולכים לאיבוד באוטובוס והמדריך לא מרגיש בהם אפילו. הפיתרון של מידיבוס מאפשר, במחיר זול יותר ובעלויות תחזוקה זולות יותר, להרבה חברות להצטייד בו ככלי משלים או ככלי מוביל או כעלייה במדרגה, כל אחד בענף ממנו הוא בא. לכן בעצם כל חברות ההיסעים הן לקוחות פוטנציאליים".

     

     

  • קינג לונג מלך הכביש
    קינג לונג מלך הכביש
    קינג לונג מלך הכביש
    קינג לונג מלך הכביש
    קינג לונג מלך הכביש
    קינג לונג מלך הכביש
כתבות נוספות
ת.ז. משאית – מרצדס ארוקס החדשה כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
קטנה-גדולה כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
פתרונות טכנולוגיים לניהול הובלה והיסעים כתב: חנן גולן | צילומי מסך/אתרי החברות
פרימיום ואן כתב: גלעד ארצי | תצלומים: מרצדס-בנץ
גם נקי, גם חסכוני תצלומים: מרצדס-בנץ
עידן הגז כתב:רוני נאק
מעל ומעבר כתב: חנן גולן | תצלומים: MAIENGA 2013 תודה מיוחדת לדיימלר,Thomas Konzelmann