אקטרוס באקסטרים

יוני 2018
  • תצלומים: © Bernhard Huber

    כתב: חנן גולן

    חושבים שהמשאית שלכם חזקה? תחשבו שוב… לאקטרוס של צוות Tankpool24 והנהג נורברט קיס יש לא פחות מ-1,050 כוחות סוס ומומנט של 5,500 נ"מ. האקטרוס הזו חזקה מאוד, אבל היא לא אמורה לגרור או להוביל דבר, אלא רק את עצמה, כמה שיותר מהר ועד לקו הסיום. זוהי אקטרוס מרוץ שמתחרה במסגרת אליפות מרוצי המשאיות האירופאית של ה-FIA.

    התאוצה מדביקה את נורברט למושב בשעה שהאקטרוס מזנקת. החלפת הילוך לשלישי והמשאית הגדולה טסה המעלה המסלול. נורברט מתחיל להזיע, לא רק בשל החום אלא גם המתח והריגוש שבנהיגה בכלי כה כבד במהירות גבוהה. אלו הם מקצי הדירוג, ורק ביום שלמחרת הצוות ידע באמת איפה הוא עומד. המרוץ ב-Red Bull Ring שבספילברג אוסטריה הוא המרוץ הפותח של העונה, ובשל אורכו הקצר של המסלול (2.1 קילומטרים) יש בו חשיבות גדולה למיקום בעת הזינוק.

    הצוות מתאמן כבר במשך יומיים, הם הגיעו למסלול ביום חמישי שלפני המרוץ, ומאז ניתן לשמוע את המברגות של הצוות הטכני מתקתקות ללא הפסק. מנהל הצוות מרקוס באואר מסביר: "אנחנו מכירים את שגרת ההכנות כמו את כף ידינו, אפילו כשהמרוץ האחרון שהשתתפנו בו בלה-מאן היה לפני שבעה חודשים".

    מנוע ה-OM460 המשודרג של האקטרוס הוא בעל שישה צילנדרים בטור ובנפח 12.8 ליטרים. המנוע החזק רועם בקול צרוד ומרשים, אבל גם למתחרים יש מנועים חזקים לא פחות. לא פחות מ-16 אנשי צוות מתחזקים את קבוצת המרוצים ומקריבים את זמנם הפנוי עבורה. מרקוס למשל הוא בכלל מנהל מכירות של מרצדס משאיות, אבל הוא משתתף במרוצי משאיות כבר עשרים שנים.

    ביום שלמחרת האימונים ממשיכים תחת מטר כבד של גשם. "מומנט של 5,500 נ"מ במזג אוויר כזה זה יכול להיות כיף" מעיר נורברט שכולם מכנים אותו נורבי. הוא בן 32, ולשמחתו אחרי 12 שנים של נהיגת מירוצים הוא יכול גם להתפרנס מהתחביב שלו ולנהוג במשאיות מרוץ במשרה מלאה. הוא הונגרי שהחל את הקריירה במרוצי טורינג ולאחר מכן עבר לנהוג במשאיות מרוץ ואף זכה באליפות ה-FIA פעמיים.

    נורברט והאקטרוס מזנקים בספילברג בסופו של דבר מהמקום השמיני ארבע המשאיות שלפניו השיגו אותו בעשיריות שנייה בודדות. הוא אמנם לא ניצח במרוץ בסופו של דבר, אבל הצליח לזכות ב-16 נקודות יקרות. תשעת המירוצים של העונה נערכים מדי מספר שבועות במסלולים שונים באירופה. נורברט נאבק בשני יריבים מרים ביוכן האן הגרמני המנוסה שנוהג באיווקו, ובאדם לאקו הצ'כי בפרייטליינר. את עונת 2017 סיים נורברט במקום השלישי מבין 28 נהגים. התחרות קשה, והעמידה על הפודיום אינה מובנת מאליה כלל. בשנים 2014 ו-2015 הוא הצליח לזכות באליפות הנהגים, זוהי גם המטרה שלו במסגרת עונת 2018 שתפתח במרוץ במיזאנו שבאיטליה בסוף חודש מאי הקרוב.

    משאיות המרוץ בסבב ה-FIA ETRC

    המשאיות שמתחרות במסגרת סבב ה-ETRC הן בתצורת ראש-גורר עם שני סרנים. המשקל הכולל המינימלי שלהן הוא 18 טון ואלו חייבות להיות משאיות סדרתיות שיוצרו מהן לפחות 50 יחידות בשנה שקודמת למרוץ. כל המכלולים המרכזיים חייבים להגיע מיצרן המשאית ויש מגבלות חמורות על השיפורים שניתן לעשות בהם. נפח המנוע למשל חייב להיות 13 ליטר או פחות, והשינויים העיקריים שמותר לעשות בו אינם מכניים אלא במערכת ניהול המנוע. המשאיות חייבות לכלול כלוב בטיחות בתוך הקבינה ולעמוד בשורה ארוכה של דרישות טכניות ובטיחותיות. המהירות המרבית במהלך המרוץ מוגבלת ל-160 קמ"ש.  

  • אקטרוס באקסטרים
    אקטרוס באקסטרים
    אקטרוס באקסטרים
    אקטרוס באקסטרים
    אקטרוס באקסטרים
    אקטרוס באקסטרים
כתבות נוספות
מעל ומעבר כתב: חנן גולן | תצלומים: MAIENGA 2013 תודה מיוחדת לדיימלר,Thomas Konzelmann
להתמקד בעיקר כתב: ד"ר חנן גולן
גם נקי, גם חסכוני תצלומים: מרצדס-בנץ
קטנה-גדולה כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
פרימיום ואן כתב: גלעד ארצי | תצלומים: מרצדס-בנץ
ישראל מעפילה ליורו כתב: שי רוזנפלד | תצלומים: מרצדס-בנץ