מגזין כלמוביל

סוגי משאיות בישראל

מה ההבדל בין "ראש גורר" לבין משאית אחודה, מהי בעצם משאית כבדה ואילו פרמטרים מבדילים בין סוגים שונים של משאיות? כל התשובות כאן >>

אתם רואים אותן בכבישים המהירים, ברחובות הערים, בנמלים ובכניסות למפעלים ולמרכזים לוגיסטיים – בכבישי ישראל נעות למעלה מ-300,000 משאיות שנושאות את מירב נטל ההובלה היבשתית. עבור מי שאינו בקיא ומצוי, כל המשאיות הללו נראות אותו הדבר אך למעשה יש שוני גדול בין סוגים שונים של משאיות, מבחינת היעוד וכושר ההעמסה שלהן. בכתבה הבאה תוכלו ללמוד על סוגי המשאיות השונים בישראל ומה מבחין ביניהן.

הגודל כן קובע

כשזה מגיע למשאיות, אחד המאפיינים הבולטים ביותר הוא המשקל הכולל, נתון רלבנטי מבחינת כושר ההעמסה של המשאית, סוג הרישיון שלה ומי יכול לנהוג בה. הסיווג החוקי של משרד התחבורה מבדיל בין רכב משא בעל רישיון רכב N1 שמשקלו המותר עד 3.5 טון, לבין רישיון N2 לרכב במשקל כולל שבין 3.5-12 טון ועד ל-N3 שהוא רכב משא במשקל כולל של מעל ל-12 טון.

בפועל, החלוקה בדרך כלל מתייחסת למשאיות קלות שמשקלן הכולל נע בין 3.5 טון ועד ל-8 טון, לבין משאיות בינוניות עד 16 טון ועד למשאיות כבדות שמשקלן הכולל גבוה מ-16 טון ונע סביב 59 טון.

המשאיות הקלות הן במקרים רבים טנדרים ו-וואנים גדולים (כמו מרצדס ספרינטר) או משאיות שמיועדות בעיקר לחלוקה עירונית כמו למשל פוסו קאנטר. משאיות בינוניות הן משאיות כמו מרצדס אטגו למשל ואילו משאיות כבדות כמו מרצדס אקטרוס וארוקס אשר מיועדות לנשיאת נתמכים ונגררים בתצורת "פול-טריילר".

דרגות רישיון הנהיגה הרלבנטיות הן C1 שמאפשר לנהוג במשאית בעלת משקל כולל של עד 12 טון, C למשאית במשקל של למעלה מ-12 טון, ואיתו תוכלו לנהוג למשל בערבל בטון, ו-E שמאפשר נהיגה במשאית עם נתמך או נגרר כבד.

שאלה של תצורה

לצד פרמטר המשקל הכולל, משאיות נבדלות האחת מהשנייה גם מבחינת התצורה שלהן. מרבית המשאיות הקלות והבינוניות הן משאיות אחודות. החלק האחורי של המשאית מאחורי תא הנהג יכול להיות "פלטה" שטוחה עליה מעמיסים מטען לדוגמא, מוטות פלדה לבניין או שמותקנים עליה ארגזים מסוגים שונים –ארגז יבש (מזון יבש, ריהוט וכדומה), ארגז מקורר (להובלת מזון ותרופות בטמפרטורה מבוקרת), ארגז וילונות (מתאים להובלת ירקות מהחקלאי אל המשווק), מיכלית וכיוב'.

סוג שני של משאיות הן משאיות סמיטריילר (גורר תומך או "ראש-גורר") שמורכבות מהתומך Tractor-unit)) שמכיל את תא הנהג וכל מכלולי המשאית, ומהגרור הנתמך שמחובר לגורר באמצעות "צלחת" ויכול לשאת משקלים שונים בהתאם לתצורת הסרנים.

המשאיות הנפוצות ביותר בישראל הן משאיות פול-טריילר שהן משאיות בתצורת 8X4 שגוררות גרור נוסף בעל 3 סרנים המחובר באמצעות התקן גרירה, כאן כבר ניתן להגיע למשקלים של יותר מ59 טון.

שאלה של ייעוד

בסופו של יום, הפרמטר המרכזי שקובע איזו משאית בוחרים הוא הייעוד שלה: האם זוהי משאית שמיועדת להפצה או לחלוקה עירונית (ולכן תהיה קומפקטית במידותיה), האם המשאית מיועדת להובלת נפח (ולכן המשקל הכולל חשוב פחות וסוג הארגז צריך להתאים לסחורה), האם היא צריכה לשאת משקל רב ולמרחק ארוך, האם היא נוסעת בכביש או בשטח וכן הלאה.

בהתאם לייעוד, יש לבחור במשקל הכולל המתאים ובתצורה המתאימה, אבל זה עוד לא הכול. יש לבחור גם ביחידת הנעה מתאימה, במספר סרנים מתאים וכמובן בארגז או בגרור שמתאים למשימות אותן יש למלא.

לצד כל אלו קיימות משאיות ייעודיות רבות כמו משאיות אשר עליהן מותקנות משאבות בטון, כבאיות, משאיות בעלות אישור להובלת חומרים מסוכנים, מיכליות, משאיות לתחום התשתיות המיועדות לשטח עם צמיגים גדולים, מרווח גחון גבוה, מכלולים ייעודיים ושלדה מוגבהת, דחסני אשפה, משאית לעבודת מחצבה מאומצת, מוביליות להובלת רכבים, משאית להובלת גונדולות רמ-סע וכן ראשי גורר מיוחדים המיועדים לנשיאת משקלים כוללים מעל 120 טון ועד 250 טון.

במקרים מסויימים המשאית ייעודית כבר מהמפעל (ראשי גורר), אבל בשאר המקרים ניתן לרכוש משאית במצב בו לא מותקן כלום על השלדה, ולהתקין עליה את מה שזקוקים לו כמו מנוף קדמי או אחורי, התקן לגרירת מכוניות, מערבל בטון וכן הלאה.

לסיכום, קיימים סוגי משאיות רבים הנבדלים האחד מהשני בגודל ובמשקל, התצורה ובמבנה וחשוב מכול, בייעוד. אצלינו, בכלמוביל, תוכלו למצוא מגוון רחב של רכבי הובלה ומשאיות של המותגים המובילים בעולם לתחומים שונים, תוך מתן מענה לצרכים מיוחדים בהתאמה אישית.

לאן ממשיכים מכאן?
נשמח לעמוד לרשותכם, בכל שאלה או בקשה.

ידוע לי שהפרטים שמסרתי לעיל ייכללו במאגרי המידע של קבוצת כלמוביל בהתאם למדיניות הפרטיות

מאשר/ת קבלת פניות שיווקיות, מידע על מבצעים והטבות לרבות בדוא״ל /sms /ווטסאפ מקבוצת כלמוביל.

הפרטים מולאו בהצלחה
תודה שפנית אלינו, נחזור אליך בהקדם האפשרי