הוואן החשמלי

ההנעה החשמלית עם ה-eSprinter החדש

מרצדס ספרינטר מכתיב את המגמות המרכזיות בפלח הוואנים הגדולים מזה שנים ארוכות – ביעילות התפעולית, בבטיחות ובהנדסת האנוש. עתה, הוא מקדים את המתחרים גם בתחום ההנעה החשמלית עם ה-eSprinter החדש

כתב: מתן גלבר
תצלומים: מרצדס-בנץ

הדרך לוואן החשמלי של מרצדס החלה כבר לפני כשלושים שנים, עם רכבי ניסוי כמו ה-NECAR 1 וה-MB 100 שנבנו בין השנים 1988-1995 ושימשו לבחינת הנעה בעזרת מנוע תאי דלק. כברכ בשנת 1995, השנה בה הושק הספרינטר לראשונה, הציגה מרצדס גם גרסה חשמלית בדמות הספרינטר 308 E שצויד במנוע חשמלי עם הספק של 33 קילו-וואט. בהמשך, הוצגו גם דגמים נוספים בעלי הנעה חשמלית, שניים עם מנוע תאי דלק בשנת 2001 ובשנת 2003, ולאחר מכן בשנת 2008 ספרינטר בעל יחידת הנעה היברידית.

לקראת השקת הספרינטר החדש היה כבר ברור שהנעה חשמלית אינה קוריוז או אנקדוטה מוטורית, אלא מרכיב בסיסי שחייב להיות בוואן מודרני. מרצדס חשפה כבר את הגרסה החשמלית של הויטו, והצהירה פעמים רבות במסגרת אסטרטגיית CASE שבעתיד יהיו גרסאות בעלות הנעה חשמלית לכל דגמיה.

הנעה חשמלית – שקטה, ללא צריכת דלק ונטולת מזהמים – הינה אידיאלית למשימות הובלה והפצה עירונית כמו גם להסעת נוסעים בעיר. באותה העת, האתגר שעמד בפני מהנדסי מרצדס היה לשמר את כל היתרונות המוכרים של הספרינטר ולהפוך את הגרסה החשמלית שלו ליעילה ולקלה ונוחה לתפעול בדיוק כמו הגרסאות המוכרות בעלות מנועי הבעירה הפנימית.

גמישות ויעילות מקסימליות

הספרינטר החשמלי מוצע בשלב ראשון בגרסת וואן סגור עם משקל כולל של 3.5 טון ונפח העמסה של 10.5 קוב – נתון זהה לזה של הספרינטר בעל מנוע הדיזל. ההנעה היא הנעה קדמית עם מנוע חשמלי בהספק של 85 קילו-וואט ומומנט מרבי של 295 נ"מ. האנרגיה המעוברת למנוע החשמלי מגיעה מסוללה בקיבולת של 47 קילו-וואט/שעה, שמספיקה לטווח נסיעה של 168 קילומטרים עם כושר העמסה של 891 ק"ג, אך על מנת לענות על צרכים מגוונים, קיימת האפשרות להתקנת סוללה עם 35 קילו-וואט/שעה שמאפשרת העמסה של 1,045 ק"ג וטווח נסיעה של 115 ק"מ.

הגמישות הרבה של הספרינטר החשמלי מתבטאת גם בזמן הטעינה הקצר של הסוללה – פונקציית ה-Quick-Carge מאפשרת טעינה של 80% מהסוללה תוך 30 דקות בלבד! (או כ-6 שעות משקע AC). בנוסף, ניתן להתאים את המהירות המרבית של הספרינטר בהתאם לצריכת האנרגיה הרצויה, ולקבוע אותה על 80, 100 או 120 קמ"ש.

  ל-eSprinter מנגנון אחזור אנרגיה מתקדם שצובר אנרגיה בזמן שהרכב בולם. הנהג יכול לבחור ברמת איחזור האנרגיה באמצעות משוטים בצידי ההגה, וכן במגוון תוכניות נהיגה בעזרת כפתור הממוקם בקונסולה המרכזית. הבחירה משפיעה על פעולת יחידת ההנעה, כאשר ניתן לבחור במצב נהיגה יעיל וחסכוני במיוחד או במצבים אחרים, למשל מצב C שמגביר את הנוחות ונותן עדיפות לבקרת האקלים על פני טווח נסיעה ארוך יותר. בחירת הנהג מופיעה באופן בולט על גבי לוח המחוונים. 

לאן ממשיכים מכאן?
נשמח לעמוד לרשותכם, בכל שאלה או בקשה.

ידוע לי שהפרטים שמסרתי לעיל ייכללו במאגרי המידע של קבוצת כלמוביל בהתאם למדיניות הפרטיות

מאשר/ת קבלת פניות שיווקיות, מידע על מבצעים והטבות לרבות בדוא״ל /sms /ווטסאפ מקבוצת כלמוביל.

הפרטים מולאו בהצלחה
תודה שפנית אלינו, נחזור אליך בהקדם האפשרי