מגזין כלמוביל

זמן המימן – משאית יונדאי עם תא דלק fcev

צמד המילים "רכב מסחרי" טומן בחובו לא רק שימושיות גבוהה אלא גם בידול מרכב פרטי ופוטנציאל להטבות מיסוי משמעותיות – הנה כל מה שצריך לדעת

כתב: ד"ר חנן גולן
תצלומים: יונדאי

מותג יונדאי מוכר היטב לישראלים כמותג המוביל בתחום הרכב הפרטי מזה שנים. באמצע שנת 2017 הגיע לישראל יונדאי H350 וגיבש נוכחות גם בפלח הרכב המסחרי אבל עד עתה משאיות יונדאי לא פגשו את כבישי הארץ. כל זה הולך להשתנות בקרוב ומשאיות של יונדאי עתידות להגיע לישראל בקרוב – לא "סתם" משאיות אלא כאלו בעלות מנוע תאי-דלק המונע במימן.

אימפריה של רכב מסחרי וכבד

פעילותה של יונדאי בתחום הרכב המסחרי והכבד החלה כבר בסוף שנות השישים של המאה שעברה עם דגמי D 750/800 והחל מתחילת שנות השבעים החברה החלה לייצר גם אוטובוסים. כיום מציעה יונדאי טווח רחב של רכבים מסחריים ורכבי עבודה, החל בוואנים ומיניבוסים וכלה באוטובוסים ובמשאיות כבדות.

יונדאי היא מיצרניות רכבי העבודה הגדולות באסיה ולפני כחמש שנים החלה בתוכנית התרחבות והתפשטות בהשקעה של 1.8 מיליארד דולרים במטרה להרחיב את פעילותה בתחום ולפנות לשווקים חדשים בהודו, בצפון-אמריקה ובאירופה. החברה הגדילה את כושר הייצור שלה באופן משמעותי, בין השאר הודות לפתיחה של מפעלים בסין, בוויאטנם ובתורכיה וחלק גדול מההשקעה הוקדש לפיתוח דגמים חדשים כדוגמת ה-H350, האוטובוסים Universe ו-ELEC CITY והמשאית הכבדה שלה Xcient שהושקה במקור בשנת 2013. כיום, רכבי עבודה וכלי רכב מסחריים מתוצרת יונדאי משווקים ב-130 מדינות בכל רחבי העולם.

מובילה בתחום תאי הדלק

יונדאי זיהתה את הפוטנציאל של מנועי תאי דלק מונעים במימן עוד בשלב מוקדם וכבר בשנת 1998 הקימה מחלקת מחקר ייעודית לתחום זה. שנתיים מאוחר יותר יונדאי הציגה את הרכב הראשון מתוצרתה בעל מנוע תאי דלק Santa Fe FCEV, בשנת 2005 הוצגה מערכת תאי הדלק הראשונה שפותחה על ידי החברה In-House ושנה לאחר מכן כבר נסע ברחובות גרמניה אוטובוס בעל מנוע תאי דלק מתוצרת יונדאי במסגרת אליפות העולם בכדורגל שנערכה שם.

העניין של ענף הרכב במנועי תאי דלק ובמימן כמקור לאנרגיה התעורר לחיים כחלק ממגמת הקיימות והדאגה לסביבה שצבר תאוצה מסוף המאה העשרים. הפתרון המיידי אליו פנו יצרני הרכב היה מנוע חשמלי מבוסס סוללה, אך ככל שחולף הזמן, יצרני הרכב המובילים בעולם כדוגמת דיימלר מסיטים את מרכז הכובד להשקעה במנועי תאי דלק המוזנים במימן.

מבלי להכנס לדקויות טכניות, מנועי תאי דלק (Fuel Cells) המוזנים במימן מבוססים על תאי דלק שהם תאים אלקטרוכימיים שממירים אנרגיה כימית לחשמל. הזרם החשמלי נוצר בתוך התא על ידי ראקציה בין מימן שהוא חומר הדלק, לבין חמצן, בנוכחות של אלקטורליט. כאשר מפגישים בין המימן לחמצן בתוך התא, התוצאה היא זרם חשמלי. בניגוד למנועי בעירה פנימית, מנוע תאי דלק פולט אך ורק מים – תוצאה של מפגש יוני המימן עם החמצן. שלא כמו מצבר או סוללה, מנוע תאי דלק ימשיך לעבוד ולייצר חשמל כל עוד הוא מוזן במימן ובחמצן.

במילים אחרות, מנוע תאי דלק הוא מנוע חשמלי לכל דבר ועניין, אלא שיש לו יתרונות משמעותיים ביחס למנועים חשמליים המבוססים על סוללות. ראשית, מיכלי המימן, בין אם הוא במצב גז או במצב נוזלי, קטנים וקלים הרבה יותר מאשר סוללות של מנוע חשמלי מקביל בביצועיו. המשמעות היא שמשאית עם מנוע תאי דלק מאפשרת גם נפח וגם כושר העמסה גבוהים יותר בהשוואה למשאית דומה בעלת מנוע חשמלי מבוסס סוללה. זאת ועוד, מימן נוזלי הוא בעל צפיפות אנרגטית גבוהה מאוד ביחס לנפח, יותר אפילו מאשר מימן במצב גז. עובדה זו מאפשרת לצייד משאית במספר מיכלים, ובכך להקנות לה טווח נסיעה ארוך במיוחד, ויש עוד – גם התידלוק במימן מהיר משמעותית מאשר טעינה של סוללה. כשבוחנים את היתרונות הללו, נקל להבין מדוע יונדאי ויצרניות רכב רבות נוספות משקיעות בפיתוח מנועי תאי דלק.   

משאית ה-FCEV הכבדה הסדרתית הראשונה בעולם

יונדאי Xcient Fuel Cell היא המשאית הכבדה הסדרתית הראשונה בעולם בעלת מנוע תאי דלק. היא מצויידת במערכת תאי דלק עם הספק של 190 קילו-וואט (2 צברי תאי דלק עם הספק של 95 קילו-וואט כ"א). מערכת תאי הדלק מחוברת לשלושה צברי סוללה שלכל אחד קיבולת של 24.4 קילו-וואט/שעה ובסך הכול 73.2 קילו-וואט/שעה. טווח הנסיעה של המשאית כ-400 קילומטרים.

המימן מאוחסן בשבעה מיכלים שמכילים 32.09 ק"ג, אותם למלא תוך כ-13 דקות, תלוי בטמפרטורת המיכל ובלחץ המילוי שעומד בדר"כ על 350 בר. האנרגיה מתאי הדלק ומהסוללה מועברת למנוע חשמלי שמפיק הספק מרבי של 350 קילו-וואט (שווה ערך ל-476 כוחות סוס) ומומנט מרבי של 3,400 ניוטון/מטר.

בשלב זה ה-Xcient בעלת מנוע תאי הדלק מוצעת כמשאית Rigid בקונפיגורציית 4×2 עם משקל כולל של 34 טון, לקראת חודש יוני השנה תתווסף גרסה בעלת הנעת 6×2 עם משקל כולל של 40 טון. ביונדאי שוקלים גם להציע אותה כראש גורר עם שניים או שלושה סרנים, הספק גבוה יותר ומשקל כולל של 46 טון.

כפי שניתן לראות מהטיימליין המלווה את הכתבה, ההיסטוריה והמסורת של יונדאי בתחום תאי הדלק וההנעה במימן ארוכה ומלאה בהישגים. מספר יצרני משאיות, מרצדס למשל, כבר הציגו גם הם משאיות כבדות עם הנעת תאי דלק, אך ה-Xcient היא כאמור משאית ה-FCEV הכבדה הסדרתית הראשונה ויונדאי כבר הכריזה שבכוונתה לייצר כ-1,600 משאיות מדגם זה עד שנת 2025.

פיילוט משותף עם כלמוביל

במטרה לבחון את המשאית בתנאי אמת, משאיות Xcient "שודכו" ללקוחות נבחרים בשוויץ ובגרמניה. עתה, משאית חדשנית זו מגיעה גם לישראל ותיקח חלק בניסוי בתנאי אמת עם לקוחות בשיתוף כלמוביל. ישראל תהיה המדינה הראשונה מחוץ לאירופה שבה יופעלו משאיות ה-Xcient Fuel Cell, כך בישר לפני מספר שבועות ראש חטיבת המשאיות ביונדאי אדוורד לי, במסגרת סמינר מקוון שקיימה כלמוביל בשיתוף יונדאי ומשרדי ראש הממשלה, התחבורה וההגנה על הסביבה.

"ישראל משמשת עבורנו מודל למדינה עם רעיונות חדשניים ויצירתיים, שיכולים להשפיע על הטכנולוגיות של יונדאי והטמעתם בשווקים השונים. שילוב משאית המימן בכבישי ישראל היא דוגמה מצוינת לסינרגיה האפשרית ביננו", אמר לי. לדבריו, תנאי הכביש המשתנים בישראל ומנעד הטמפרטורות מהווים אתר ניסוי מצוין לבחינת משאיות מימן. הוא הוסיף כי המהלך יתבצע בתיאום מלא עם משרדי הממשלה ועם מערכות הרגולציה בישראל. הפיילוט יתחיל במהלך הרבעון הרביעי של השנה כחלק מהמהלך האסטרטגי של יונדאי לקידום ההפצה של משאיות מונעות מימן. מנכ"ל קבוצת כלמוביל יניב שיראזי התייחס גם הוא לניסוי המשותף וציין כי "כקבוצה המכירה היטב את צרכי שוק הרכב בישראל, שמנו לנו למטרה לעודד שימוש במנועים ידידותיים לסביבה ולתת מענה לציי משאיות, המחפשים חדשנות, הקטנת זיהום אויר ושמירה על הסביבה".

הגעתן של משאיות ה-Xcient Fuel Cell לישראל היא עדות לחשיבותו של השוק הישראלי ושל היבואנית כלמוביל בעיני קונצרן יונדאי. אבל גם לנו הישראלים יש הרבה מה להרוויח מהגעת הטכנולוגיה המתקדמת הזו, שכן טכנולוגיית תאי הדלק על יתרונותיה ביחס למנועים חשמליים מבוססי סוללות תהפוך למרכזית יותר ויותר בתחום ההובלה במהלך השנים הקרובות. הניסוי הישראלי יתרום וודאי להיכרות עם הטכנולוגיה החדשה מצד הלקוחות ובאותה העת גם לבחינה שלה על ידי יונדאי עצמה. אנחנו נמשיך ונדווח עם מבט אופטימי ליום שבו גם משאיות כבדות ייסעו בחרישיות ומבלי לפלוט מזהמים, יום שאולי בזכות ניסוי זה יגיע מהר מהמצופה.

פיתוח טכנולוגיות FCEV ביונדאי

1998 יונדאי מקימה מחלקה ייעודית לפיתוח מנועי תאי דלק

2000 יונדאי מציגה את הרכב הראשון מתוצרתה בעל מנוע תאי דלק – סנטה פה FCEV

2005 פיתוח מערכת תאי דלק ראשונה In-House

2006 דור ראשון של אוטובוס מונע במימן מוצג על ידי החברה ונבחן במסגרת אליפות העולם בכדורגל FIFA 2006

2009 דור שני לאוטובוס מנוע המימן של יונדאי

2013 יונדאי משיקה את רכב הפנאי הסדרתי הראשון בעולם בעל מנוע תאי דלק ix35 FCEV

2017 החברה מציגה במסגרת תערוכת הרכב בז'נבה את רכב הקונספט מונע המימן FE FCEV Concept עם טווח נסיעה של כ-600 ק"מ

2018 יונדאי מציגה את ה-NEXO, רכב פנאי בעל מנוע תאי דלק, במסגרת תערוכת CES

12/2018 יונדאי מודיעה על התוכנית האסטרטגית ארוכת הטווח שלה Fuel Cell Vision 2030 במסגרתה היא מתעתדת להגיע לכושר ייצור של 700,000 מערכות תאי דלק בשנה עד שנת 2030

2019 החברה מודיעה על הקמת מיזם משותף HHM (Hyundai Hydrogen Mobility) בשיתוף חברת האנרגיה השוויצרית H2Energy

10/2019 הצגת משאית הקונספט הכבדה בעלת מנוע תאי הדלק HDC-6 NEPTUNE Concept במסגרת תערוכת הרכב המסחרי NACV בארה"ב

11/2019 המיזם המשותף HHM זוכה בפרס החדשנות במסגרת תחרות משאית השנה הבינלאומית בצרפת

7/2020 – יונדאי מודיעה על שליחתן של 50 משאיות Xcient Fuel Cell לניסוי משותף עם לקוחות בשוייץ

9/2020 יונדאי מודיעה על תחילת שיווק מערכות תאי דלק לשימושים שונים (לא בתחום הרכב) באירופה

10/2020 יונדאי משיקה רשמית את המשאית הכבדה הסדרתית הראשונה בעולם בעלת מנוע תאי דלק Xcient Fuel Cell

12/2020 החברה מכריזה על תת-מותג חדש בשם HTWO שירכז תחתיו את פעילות החברה בתחום

1/2021 החברה מודיעה על הקמתו של מפעל לייצור מערכות תאי דלק בגוונגז'ו שבסין

לאן ממשיכים מכאן?
נשמח לעמוד לרשותכם, בכל שאלה או בקשה.

ידוע לי שהפרטים שמסרתי לעיל ייכללו במאגרי המידע של קבוצת כלמוביל בהתאם למדיניות הפרטיות

מאשר/ת קבלת פניות שיווקיות, מידע על מבצעים והטבות לרבות בדוא״ל /sms /ווטסאפ מקבוצת כלמוביל.

הפרטים מולאו בהצלחה
תודה שפנית אלינו, נחזור אליך בהקדם האפשרי