טיפים לחסכון בדלק לנהגי משאיות

יוני 2017
ההוצאה על הדלק מהווה סדר גודל של 30% מסך הוצאות התפעול של משאית. לכן, גם חסכון של אחוזים בודדים בצריכת הדלק מתרגם לחסכון של אלפי שקלים בשנה. קיימים גורמים רבים המשפיעים על תצרוכת הדלק של משאית, אבל הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על צריכת הדלק הוא אתם, הנהגים ואופי הנהיגה שלכם. להלן טיפים מקצועיים שיעזרו לכם לצמצם את תצרוכת הדלק ולחסוך כסף רב:

  • מדידה –למדידת צריכת הדלק יש חשיבות עצומה, ועל מנת להיות עם היד על הדופק כדאי מאד לאסוף כל הזמן נתונים ולרשום אותם בצורה מסודרת. בחברות גדולות מנהלי הציים אחראיים על נושא זה וקיימות גם מערכות אלקטרוניות שעוזרות לנטר את צריכת הדלק, אבל גם נהג שהוא בעל משאית יכול לאסוף נתונים – בעזרת מחשב הדרך ועל ידי רישום מדויק בעת מילוי דלק.
  • כבו את המנוע –עובדה: משאית טיפוסית עם מנוע 420 כ"ס צורכת שני ליטרים של סולר בכל שעה שהמנוע עובד במצב נייח. כשאתם לא נוסעים, אין סיבה לצרוך דלק ולזהם את האוויר.
  • לחץ אוויר תקין בצמיגים – עובדה: לחץ אוויר לא תקין בצמיגים הוא לא רק מסוכן מבחינה בטיחותית, אלא גם משפיע לרעה על צריכת הדלק. ככלל אצבע, ירידה של 10 PSI בלחץ האוויר גורמת לעלייה של 1% בצריכת הדלק.
  • תכננו קדימה – בכל פעם שאתם מורידים הילוך, צריכת הדלק עולה. לכן חשוב מאד להסתכל קדימה ולתכנן את המסלול. הקבינה הגבוהה מאפשרת לכם להסתכל קדימה ולתכנן מראש את מסלול הנסיעה כך שתצטרכו להחליף כמה שפחות הילוכים. זכרו: נסיעה במהירות נמוכה מאד עדיפה על בלימה מלאה וזינוק מהמקום מבחינת צריכת הדלק.
  • סעו לאט – מהירות הנסיעה משפיעה מאד על צריכת הדלק מאחר וככל שהמהירות גבוהה יותר, התנגדות האוויר חזקה יותר והמנוע צורך יותר דלק. על פי הערכות, הורדה של מהירות הנסיעה מ-90 קמ"ש ל-80 קמ"ש תתרום בממוצע לירידה של 22% בצריכת הדלק.
  • דלגו על הילוכים – לא צריך להשתמש בכל ההילוכים – ואפשר לדלג על הילוכים אפילו כשהרכב עמוס לגמרי. כלל אצבע – כל העלאה של הילוך חוסכת בין 10-13% מצריכת הדלק בהשוואה לנסיעה באותה מהירות אבל בהילוך נמוך יותר. נתון זה אינו נכון לכל משאית, בכל מצב ובכל הילוך, אבל נותן הערכה לגבי מידת החסכון.
  • השתמשו במומנטום – . המהירות והמומנטום שנצברים תוך כדי נסיעה מאפשרים לעלות ולרדת מגבעות ללא שימוש בדוושת התאוצה. במשאיות מודרניות עם ניהול מנוע אלקטרוני, ברגע שמורידים את הרגל מהדוושה לא מועבר דלק למנוע והמשאית ממשיכה לנסוע מבלי לצרוך דלק.
  • השתמשו בבקרת השיוט – בקרת השיוט האלקטרונית ממקסמת את יעילות המנוע, מורידה את כמות העברות ההילוכים ותורמת לצריכת דלק נמוכה יותר. השתמשו בה ככל שניתן.
  • המנעו מבלימות מיותרות – כל בלימה דורשת האצה מחדש, הורדת הילוך ושימוש בדוושת התאוצה, ולכן מגבירה את צריכת הדלק. במידת האפשר, המנעו מבלימות מיותרות.
  • השתמשו בבלם מנוע – שימוש בבלם מנוע לא רק מאריך את חיי הבלמים, אלא גם תורם לצריכת דלק נמוכה יותר מאחר וכשהוא פועל, כמו בכל מצב של תאוטה, לא עובר דלק לתאי השריפה במנוע.
  • ירוק זה טוב – שמרו על מד הסל"ד במסגרת התחום הירוק וכך המנוע יפעל בתחום היעיל תוך חסכון בדלק.
  • כווננו את מסיטי האוויר – בדגמי משאיות רבים יש מסיטי אוויר מתכווננים על הגג – כווננו אותם בהתאם לגובה המטען לטובת הפחתת מקדם הגרר והתנגדות האוויר בעת נסיעה.
  • גובה מטען מינימלי – הקפדה על גובה מטען מינימלי תפחית את התנגדות האוויר בעת נסיעה ותתרום לצריכת דלק נמוכה יותר. כנ"ל לגבי כיסוי ארגז או אמבטיה שימנוע מערבולות אוויר מאחורי תא הנהג.
  • מיקום המטען – מיקום נכון של המטען כך שלא יפגע באווירודינמיות של המשאית יכול לתרום משמעותית לצריכת הדלק. ככלל אצבע, המטען צריך להיות ממוקם כמה שיותר קרוב לקבינה (תוך התחשבות כמובן בעומס המותר על הסרנים).
  • אל תמלאו את מיכל הדלק יתר על המידה – דלק מתרחב כשהוא מתחמם וכאשר ממלאים את המיכל עד הקצה, כשהדלק מתרחב אין לו ברירה אלא להישפך החוצה דרך צינורית העודפים. זה לא רק בזבזני, זה גם מסוכן למשתמשים האחרים בכביש.
  • הכירו את המשאית שלכם – במשאיות מודרניות יש מערכות טכנולוגיות מתקדמות שמטרתן להקטין את צריכת הדלק – השתמשו בהן – מחשב דרך, בקרת שיוט, מערכות טלמטיקה ומערכות עזר לנהג יכולות להקטין את צריכת הדלק באחוזים רבים.
  • חנייה נכונה – עם סיום יום העבודה, חנו כך שבבוקר לא תצטרכו לבצע הרבה תמרונים עם מנוע קר – זה מבזבז דלק.
טיפים לחסכון בדלק לנהגי משאיותטיפים לחסכון בדלק לנהגי משאיות