מגזין כלמוביל

הסנונית הראשונה

מרצדס eVito כל מה שצריך לדעת אודותיו

מרצדס eVito הוא הסנונית הראשונה במתקפת הדגמים החשמליים של מרצדס עבור פלח הוואנים – הנה כל מה שצריך לדעת אודותיו

כתב: מתן גלבר
תצלומים: מרצדס-בנץ

אל התלות בדלק מאובנים וההשפעה השלילית של פליטת מזהמים מצטרפת בשנים האחרונות דרישה הולכת וגוברת לפתרונות מוביליות והפצה. אבל כיצד ניתן ליישב את את הדרישות הללו שסותרות האחת את השניה? התשובה היא באמצעות פתרונות תחבורה נקיים וברי-קיימא, והתוצאה היא מרצדס eVito החדש.

מרצדס ויטו חשמלי הוצג לראשונה בשנת 1996. הוא כונה ויטו  108 E וצוייד במנוע חשמלי ובסוללת "זברה" במשקל 420 קילוגרמים שהקנתה לו טווח נסיעה של 170 קילומטרים ומהירות מרבית של 120 קמ"ש. בשנת 2010 השיקה מרצדס את הויטו E-CELL בעל מנוע תאי הדלק, כאן כבר הותקנו סוללות ליתיום-יון מתקדמות עם קיבולת של 36 קילו-וואט/שעה ומנוע חשמלי עם הספק של 60 קילו-וואט. לקראת סוף שנת 2017 הוצג הויטו החשמלי השני, ה-eVito.

מרצדס הצהירה לא פעם שבכוונתה להציע מגוון רחב של רכבים מסחריים בעלי הנה חשמלית, והויטו היה הראשון שבהם. הגישה המנחה בפיתוח רכבים חשמליים אלו היא גישה כוללנית, שמתייחסת לא רק לרכב עצמו, אלא ל-5 נקודות מפתח שיחדיו מספקות פתרון כולל המכסה את כל שרשרת הערך של רכב מסחרי. מסיבה זו, ללקוחות היה חלק מרכזי בתהליך הפיתוח והתובנות שלהם הוטמעו בו. הויטו החשמלי היה הרכב הראשון של מרצדס שפותח ותוכנן בהתאם לגישה זו.

גישה ייחודית

הגישה של מרצדס לפיתוח רכבים מסחריים חשמליים ייחודית, שכן בבסיסה עומדת ההבנה שמוצר מדף מהסוג של "One size fits all" אינו מתאים ללקוחות בפלח המסחרי. הרכב, והמעטפת הטכנולוגית, התשתיתית והשירותית שלו, צריכים להיות מותאמים לסקטור הספציפי אליו הם מיועדים, לגודל ולסוג הצי עליו מדובר ואפילו לפרופיל הנהגים שאמור לנהוג בו. אין דין רכב היסעים כדין רכב הפצה, גם אם לשניהם מנוע חשמלי.

לעזרת מרצדס באה ההיסטוריה הארוכה של החברה והניסיון הרב שנצבר בה בפיתוח יחידות הנעה חשמליות, עוד מאז הוואן MB 100 מאמצע שנות התשעים שלך המאה שעברה. ניסיון רב זה מאפשר לחברה להציע מגוון של רכבים חשמליים, שניתן יהיה להתאימם מבחינת כושר העמסה, טווח וביצועים, לדרישות הלקוח.

  דגש מרכזי נוסף בפיתוח הויטו החשמלי הושם על רווחיות ועל עלות הבעלות הכוללת. מבחינת עלויות תפעול, הויטו החשמלי מקביל לאחיו מונע הדיזל. מחיר הרכישה הגבוה יותר מתקזז עם עלויות אנרגיה ואחזקה נמוכות, כמו גם הטבות מס.

יצירת ה-eVito היתה תהליך משותף למרצדס וללקוחותיה. חברת השירותים הלוגיסטיים Hermes למשל חתמה על הסכם עם מרצדס להקמת צי וואנים חשמליים שגודלו יגיע לכ-1,500 כלי רכב. שיתוף פעולה זה שכלל שלבי פיילוט שונים תרם רבות לפיתוח ה-eVito, לא רק הרכב עצמו אלא גם המעטפת שלו – תשתית הטעינה והשירותים המקוונים למשל שפותחו במקביל.

יתרון נוסף של מרצדס בתחום ההנעה החשמלית הוא השתייכותה לקבוצת דיימלר העולמית. אותם ערכים ואיכויות של קבוצת הרכב הפרטי של מרצדס-בנץ מוטמעים גם בכלי הרכב המסחריים שלה – הנדסת אנוש מוקפדת, בטיחות, נוחות ואפילו חוויית נהיגה – כל אלו מצטרפים ליחידת ההנעה החשמלית כדי ליצור רכב מסחרי ברמה הגבוהה ביותר. לדיימלר יש ניסיון עצום ו"ארגז" גדול של כלים ומכלולים מוכחים ובשלים. בהקשר זה, מעניין לציין ששיתוף הפעולה והסינרגיה בין קבוצת הרכב הפרטי לבין קבוצת הרכב המסחרי והכבד בדיימלר מעולם לא היו הדוקים יותר.

הפרטים הקטנים

הויטו החשמלי מצוייד בסוללה עם קיבולת של 41.4 קילו-וואט/שעה שמקנה לו טווח נסיעה של כ-150 קילומטרים. טווח זה הינו ריאלי ביותר, וגם בתנאים קשים, למשל בטמפרטורה גבוהה או נמוכה במיוחד ובעומס מלא, הוא לא יפחת ממאה קילומטרים. את הסוללה ניתן לטעון במלואה תוך 6 שעות, והמנוע החשמלי עם הספק של 85 קילו-וואט (115 כ"ס) ומומנט מרבי של 300 נ"מ, מאפשר ביצועים דינמיים. אפילו במפרט הטכני ניתן לראות את עקרון ההתאמה ללקוח ולסוג היישום – ניתן לבחור בין מהירות מרבית של 80 קמ"ש וצריכת אנרגיה נמוכה יחסית ברכב המיועד לתנועה עירונית, לבין מהירות מרבית של 120 קמ"ש במידה ויש בה צורך.

הויטו מוצע עם שני מרחקי סרנים – 5,140 מ"מ או 5,370 מ"מ – וכושר ההעמסה בגרסה הקצרה עומד על 1,015 ק"ג או 990 קילוגרמים בגרסה הארוכה (בשתיהן משקל כולל של 3.2 טון). מיקום הסוללות מתחת לרצפת הרכב מאפשר גם חלל העמסה נדיב – מ-6 ועד 6.6 קוב, בהתאם בגרסה.

לאן ממשיכים מכאן?
נשמח לעמוד לרשותכם, בכל שאלה או בקשה.

ידוע לי שהפרטים שמסרתי לעיל ייכללו במאגרי המידע של קבוצת כלמוביל בהתאם למדיניות הפרטיות

מאשר/ת קבלת פניות שיווקיות, מידע על מבצעים והטבות לרבות בדוא״ל /sms /ווטסאפ מקבוצת כלמוביל.

הפרטים מולאו בהצלחה
תודה שפנית אלינו, נחזור אליך בהקדם האפשרי