מגזין כלמוביל

מהפכה בקבינה: מה-60's ועד למרצדס אקטרוס החדשה

משנה: קבינה של משאית מרצדס השתנתה דרמטית במהלך השנים האחרונות – מהפשטות המכנית של שנות השישים ועד ל-Digital Cockpit של מרצדס אקטרוס החדשה. קראו עוד

כתב: שי רוזנפלד
תצלומים: דיימלר

ענף הרכב הכבד הוא ענף טכנולוגי למשעי, עם מערכות הנעה מתקדמות, טכנולוגיות חדשניות להפחתת זיהום האוויר, מערכות בטיחות וסיוע לנהג וקישוריות מתוחכמת לענן ולמערכות טלמטריה ודיאגנוסטיקה. במסגרת ההתקדמות הטכנולוגיות המהירה, אחד האלמנטים שהשתנה יותר מכל הוא תא הנהג, ומספיק להסתכל על קבינות משנות השישים, השבעים והשמונים של המאה שעברה אל מול תא הנהג של אקטרוס החדשה כדי להבין זאת.

סביבת העבודה של נהג המשאית מהווה למעשה ממשק אדם-מכונה (HMI), וכתוצאה מהרצון המתמיד לשפר את הנדסת האנוש, את הארגונומיקה, את הנוחות ואת קלות התפעול, היא עברה טרנספורמציה מהותית במהלך העשורים האחרונים.

דשבורד מתכתי צבוע, הגה דק ועצום מידות מבקליט, שלל מתגים ומנופים ובל נשכח את המאפרה המתחייבת! כך נראו תאי הנהג במשאיות קצרות האף של מרצדס לפני שישים שנים. משאיות אלו נבנו החל משנת 1958 ועד שנות התשעים של המאה שעברה, ועד היום הן מהוות מופת של חוסן ועמידות. 

במרצדס L 2624/6X4 משנת 1969 למשל ניתן לראות דשבורד מתכתי בצבע כחול. דגם זה נודע בפשטות המכנית ובחוסן שלו, ותכונות אלו משתקפות גם בסביבת הנהג הפשוטה שלו.

גישה זו שלטה גם במשאיות שמרצדס ייצרה במהלך שנות השבעים. במשאית הרכינה LPK 223 משנת 1970 ניתן לראות למשל את ההגה הדק והעיצוב חמור הסבר עם חיפויי העץ. ה-LAK 1624 משנת 1971 לעומת זאת, מציגה דשבורד בצבע המרכב החיצוני שמדגיש את המתגים והפקדים – ניתן לראות אפילו את הרדיו שהותקן מתחת לדשבורד בצד שמאל.

בתצלום של תא הנהג של משאית מרצדס 1924 משנת 1972 אפשר לראות את ממשק המשתמש של הנהג ממנו הוא פיקד על פעולת מנוע ה-OM 355 "אפריקה" המפורסם. בשתי דוגמאות נוספות מאותה השנה, ניתן לראות את ה-LPK 1626 ששימשה ככבאית עם ההגה הלבן הייחודי שלה, ואת הקבינה של ה-LPS 2226 6X4 בעלת מנוע ה-V8.

ממשק המשתמש של ה-LPK 813 משנת 1985 נחשב בזמנו למודרני וארגונומי, עם הגה מסוג חדש ותצוגה ברורה של המחוונים. בסדרת המשאיות החדשות NG, נעשה כבר שימוש נרחב הרבה יותר בפלסטיקה מודרנית, כפי שניתן לראות בקבינה של ה-AK 1936 משנת 1988.  

עם סדרת המשאיות הקלה LK נעשה כבר מאמץ לשפר את הפונקציונליות ואת קלות התפעול. סביבת הנהג במשאיות אלו שסללו את דרכה של האטגו כללה מספר מצומצם יותר של מתגים ונורות אזהרה שמוקמו בחלקו העליון של הדשבורד, כפי שניתן לראות בדוגמה של המרצדס 1317 משנת 1989.

זינוק נחשוני ושינוי מהותי בעיצוב הקבינה חל בדור השני של מרצדס אקטרוס שהושק בשנת 2003. כאן, כרית אוויר לנהג הותקנה בהגה המתכוונן וכל סביבת הנהג אפשרה התאמה אישית בהתאם להעדפותיהם של נהגים שונים. ניתן לראות גם את הצטרפותו של צג אלקטרוני במרכז לוח המחוונים ואת המבנה השונה לחלוטין וה"עוטף" של הדשבורד.

שחר של יום חדש

לאורך שנות השישים והשבעים של המאה שעברה הקבינה לא השתנתה באופן מהותי ולמעשה גם במהלך שנות השמונים ואפילו התשעים היא שמרה על אותם מאפיינים. שינוי אמיתי החל להתרחש עם כניסתם של טכנולוגיות דיגיטליות החל משנות האלפיים ואילך.

חדירתן של אלו וקצב הפיתוח המהיר בתחום, היו הגורם המכריע בפיתוח הקבינה של מרצדס אקטרוס החדשה שהביאה לראשונה את העידן הדיגיטלי גם אל תוך תא הנהג של משאית כבדה.

בשנת 2018 הציגה מרצדס בבכורה עולמית את ה-Digital Cockpit – סביבת הנהג וממשק המשתמש של הדור החמישי של האקטרוס. שני מסכים גדולים ברזולוציה גבוהה החליפו לחלוטין את לוח המחוונים המסורתי. המסך הראשי שאת התצוגה שלו ניתן להתאים באופן אינדיבידואלי, מציג באופן גרפי את נתוני הנסיעה וכן את פעולת מערכות הסיוע לנהג כמו מערכת בקרת השיוט. המסך השני אותו ניתן לתפעל בדומה לסמארטפון או טאבלט, הוא מסך מגע בעזרתו אפשר לתפעל את מערכות הרכב וכן את מערכות התקשורת והבידור, על ידי שימוש במסך, בכפתורי קיצור דרך או בהגה הרב-תפקודי בעל משטחי המגע.   

אל שני המסכים הללו מצטרפים מסכי מערכת ה-MirrorCam המותקנים בקורות A של הקבינה משני צידיה. מסכים אלו מקרינים את המתרחש מאחורי ובצידי המשאית כפי שהמצלמות שמחליפות את מראות הצד מצלמות. זאת עוד, מערכת ה-MirrorCam כוללת גם פסי הכוונה ונורות אזהרה ומסייעת בעת עקיפה, חניה, פנייה או תמרון.

תא הנהג של מרצדס אקטרוס החדשה מייצג את המעבר מהעידן האנלוגי לעידן הדיגיטלי, ואת סביבת העבודה החדשה של נהג המשאית בעידן זה. תא הנהג נבנה כולו סביב הנהג ועבורו, מתוך מטרה להפוך את תפעול המשאית לקל ולאינטואיטיבי עד כמה שניתן. אין כמעט מתגים פיזיים, הכל נמצא בהישג יד וכל האינפורמציה מוצגת לנהג באופן נגיש וברור. זאת ועוד, כמעט כל אלמנט בתא הנהג ניתן להתאמה אישית, והאקטרוס מסוגלת לזכור עד שישה פרופילים שונים של נהגים, ולהתאים את עצמה אליהם  – ממיקום המושב דרך כיול מערכת השמע ועד למידת הרגישות של משטח המגע והמתגים המותקנים בהגה.

הנהיגה באקטרוס החדשה עם ה-Digital Cockpit היא חווייה ממכרת. הנוחות, קלות התפעול, הקישוריות האינטגרלית, כולן ברמות שלפני חמישים או שישים שנים ניתן היה רק לחלום עליהם. תעשיית הרכב מתקדמת ומשתנה וענף הרכב הכבד יחד איתה, אבל לפחות בתחום אחד ניתן להכריז שהמהפכה הושלמה, ומספיק מבט אחד בתא הנהג של אקטרוס החדשה אל מול תאי הנהג של מרצדס משנות השבעים או השמונים בכדי להבין זאת.

לאן ממשיכים מכאן?
נשמח לעמוד לרשותכם, בכל שאלה או בקשה.

ידוע לי שהפרטים שמסרתי לעיל ייכללו במאגרי המידע של קבוצת כלמוביל בהתאם למדיניות הפרטיות

מאשר/ת קבלת פניות שיווקיות, מידע על מבצעים והטבות לרבות בדוא״ל /sms /ווטסאפ מקבוצת כלמוביל.

הפרטים מולאו בהצלחה
תודה שפנית אלינו, נחזור אליך בהקדם האפשרי