לשמור על הגב- כללי ישיבה, כניסה ויציאה נכונה לנהג

ינואר 2014

נהיגה ממושכת ושעות ארוכות במושב הנהג יוצרים לחץ על הצוואר והגב התחתון, ויכולים לגרום לנזקים מצטברים לעמוד השדרה, ולכאבים מסוגים שונים. כמעט כל נהג משאית סבל או סובל מכאבי גב ומותניים, שעלולים להתפשט ולהקרין גם  גם לירכיים ולרגליים. אם אתם חווים בעת הנהיגה או אחריה כאבי גב, מותניים או רגליים, לחץ בכפות הרגליים או תחושת נימול (עמימות) ברגליים, מירב הסיכויים שאתם לא יושבים נכון במושב הנהג.  

ישיבה לא נכונה יכולה לגרום לנזקים לעמוד השדרה, לשינויים ניווניים במפרקי עמוד השדרה המותני, ושינויים לרקמת הדיסקוס עד מצב של"פריצת דיסקוס". הנזקים הללו מתבטאים בכאבים, שרבים מפרשים אותם בטעות כמצב של "שריר תפוס". למעשה, התפסות השרירים היא רק תוצאה של מנגנון הגנה של הגוף, שכתגובה ללחץ או גרוי עצבי על עמוד השדרה או הדיסקוס, יוצר מצב הנקרא "עווית שרירים הגנתית". הטיפול הנכון במקרים אלו הינו קודם כל טיפול מניעתי, ולא מסאז' שעשוי לספק הקלה רגעית בלבד. על מנת לשמור על הגב שלכם בעת נהיגה ממושכת של ארבע שעות ויותר בכל פעם, הדבר החשוב ביותר הוא ישיבה נכונה אל מול ההגה. הכללים הבאים יעזרו לכם לשבת נכון ולשמור על הגב שלכם:

  • כיוון המושב – כוונו את גובה מושב הנהג כך שיאפשר ישיבה ישרה ונוחה. בין מושב הנהג ומשענת הגב צריכה להיות זווית של 100-110 מעלות (ולא זווית ישרה). הישיבה בזווית כזו מעבירה את מרכז כובד גופכם קרוב יותר לעמוד השדרה, וכך יורד העומס מהרגליים ומהגב. הזיזו את מושב הנהג קדימה או אחורה, כך שתוכלו להכניס אגרוף בין המושב לחלק האחורי של הברך שלכם. בדקו שאתם יכולים לתפעל את הדוושות בקלות ובצורה מלאה ללא מאמץ.
  •  כיוון ההגה – כווננו את ההגה כך שיהיה קרוב ככל האפשר אליכם ותוכלו לסובב אותו מבלי להשען קדימה. כוננון נכון של ההגה יוריד עומס ולחץ מהגב ומהצוואר בעת היגוי.
  • כיוון מראות – מראות הרכב השונות צריכות להיות מכוונות כך שתוכלו לראות אותן מבלי להתכופף קדימה או לצדדים והפעלת לחץ על הצוואר.
  • תנועה ומתיחות – לפני תחילת נסיעה ארוכה מומלץ ביותר לבצע תרגילי מתיחה לאגן, לגב, ולצוואר. בכל עצירה מומלץ, לצד אכילה ושתיה להתרעננות, גם לבצע שוב תרגילי מתיחה ושחרור ולהגביר את זרימת הדם בגוף. תנועות כאלו יקלו על עמוד השדרה מהלחץ בו היה נתון לאורך שעות הנהיגה.
  • פסק זמן – המנעו מהרמת משאות כבדים או מעבודה פיסית קשה מיד לאחר נהיגה ממושכת. תנו לשרירים ולמפרקים לנוח ולדם לזרום לפני שאתם מאמצים את הגוף.
  • תמיכה לגב התחתון – במידה ובמושב המשאית שלכם יש אפשרות לכוונון התמיכה לגב התחתון, התאימו אותה לצורת הגב שלכם ולמידת התמיכה לה אתם זקוקים כדי לחוש בנוח גם לאחר נהיגה ארוכה. במידה והמושב אינו כולל תמיכה לגב התחתון, אל תתביישו להשתמש בחגורות תמיכה לגב הנמכרות בכל חנות לציוד אורטופדי כמו חנויות ספורט או בריאות. 
  • שמרו על כושר – נהיגה במשאית היא עבודה פיסית לכל דבר: כניסה ויציאה מהקבינה, תפעול של מנוף או דופן הידראולית, כיסוי ועיגון מטען, סחיבת מטען – כל אלו הן פעולות פיסיות מאמצות. שמירה על כושר תעזור לכם להיות נהגי משאיות טובים יותר, וגם תפחית את הסיכוי לפציעה או לנזקים בריאותיים כתוצאה מהעבודה.
  • אל תתאמצו ללא סיבה – לכניסה ויציאה נכונות מהקבינה יש חשיבות רבה, ולא פעם הגב "נתפס" דווקא באחד מהמצבים הללו. בדיקו לשם כך קיימים בקבינה של המשאית עזרים כמו מדרגות וידיות אחיזה שנועדו להקל עליכם את הכניסה והיציאה ולמנוע מאמץ מיותר שעשוי לגרום לנזק בריאותי – השתמשו בהם!
לשמור על הגב- כללי ישיבה, כניסה ויציאה נכונה לנהגלשמור על הגב- כללי ישיבה, כניסה ויציאה נכונה לנהג