מגזין כלמוביל

נגד הרוח

האווירודינמיות של המשאית החדשה בעלת מראות המצלמה

השיפור בצריכת הדלק של האקטרוס הושג במידה רבה הודות לשימוש במנהרת רוח לבחינת האווירודינמיות של המשאית החדשה בעלת מראות המצלמה

כתב: ד"ר חנן גולן
תצלומים: מרצדס-בנץ

צריכת דלק משפיעה באופן קריטי על עלויות ההובלה, ולאורך השנים היא הופחתה באופן משמעותי במרצדס אקטרוס. בין השנים 2011 ועד להשקת האקטרוס החדשה בשנת 2019 למשל, הופחתה צריכת הדלק ביישומי הובלה לטווח ארוך של האקטרוס בכ-15%. האקטרוס החדשה יעילה וחסכונית עוד יותר, עם צריכת דלק נמוכה בעד 3% פחות בכבישים בינעירוניים ועד 5% בנהיגה עירונית ביחס לדור הקודם. יש להדגיש כי נתונים אלו הינם נתוני יצרן בהתאם לבדיקות מעבדה, ותלויים בתצורת המשאית ובאבזור שלה. 

צריכת הדלק של משאית מושפעת מגורמים רבים וניתן לשפר אותה במגוון דרכים. באקטרוס החדשה למשל מותקנת תוכנת בקרת שיוט חיזויית PCC משופרת, תיבת ההילוכים זכתה למערכת בקרה חדשה ויש גם יחסי העברה חדשים בסרן האחורי, אבל הגורם שמשפיע יותר מכול על צריכת הדלק הוא האווירודינמיות.

חשיבות העיצוב האווירודינמי

במשאית אירופאית מודרנית בעלת מבנה cab-over-engine, כשליש מהאנרגיה המכנית נדרש על מנת להתגבר על התנגדות האוויר בעת נסיעה. נתון זה מדגיש את חשיבותו של עיצוב אווירודנמי, כאשר באקטרוס החדשה, החלפת מראות הצד המסורתיות במראות-מצלמה לבדה, תרמה לחסכון של 1.5% בצריכת הדלק. לכך מתווסף גם העיצוב החדש של הדיפלקטורים בצידי הקבינה, שתורם אף הוא לשיפור האווירודינמיות.

הישגים אלו לא היו יכולים להתממש ללא שימוש נרחב וניסויים אינטנסיביים במנהרת הרוח של דיימלר במפעל שבאונטרטורקהיים. במנהרת הרוח, מהנדסי דיימלר ביצעו הדמיות של זרימת הרוח מסביב למשאית במטרה להפחית את מקדם הגרר שלה ככל הניתן.

מנהרת הרוח מאפשרת יצירה של רוחות במהירות של עד 250 קמ"ש, וניסויים אלו מצטרפים לסימולציות מחשב ולניסויים בתנאי אמת. הנתונים המתקבלים משמשים כבסיס לשיתוף פעולה בין המהנדסים לבין המעצבים, במקרה זה ביחס לצורה ולמיקום של מראות המצלמה החדשניות. בשלב ראשון, נשקלו מיקומים שונים – בחלק התחתון או בחלק התחתון של קורות A הקדמיות, או בחלק העליון של קורות B של תא הנהג. פרוטוטיפים של מראות המצלמה הותקנו על גבי משאית אקטרוס, והשפעתו של כל מיקום על זרימת האוויר נבחנה בעזרת מנהרת הרוח. המסקנה שהתקבלה היתה שהמיקום האידיאלי מבחינה אווירודינמית הוא בחלק העליון של קורה A, ממש בשיפולי גג הקבינה.



מתקן ניסוי מתקדם

מנהרת הרוח באונטרטורקהיים עומדת לרשות מהנדסי מרצדס מזה שמונה עשורים, והודות לתהליכי שיפור מתמשכים, גם היום זהו מתקן מהמתקדמים שיש בתחום. שני מנוע DC, כל אחד מהם בהספק של 250 קילו-וואט מניעים מאוורר ענק בעל תשעה להבים בקוטר 8.5 מטרים. המאוורר הזה כה עוצמתי שהוא יכול לייצר רוחות בדרגה 17 – דרגה בסולם בופורט המשמשת בדרך כלל למדידת העוצמה של הוריקנים. בכדי להשיג את הנתון הזה, אוויר בנפח של 9,000 קוב מוזרם אופקית דרך מנהרה באורך של 125 מטרים. את העצם שבוחנים – האקטרוס במקרה זה – מציבים אל מול פתח המנהרה על גבי משטח מסתובב בקוטר 12 מטרים, כך שניתן יהיה לסובב אותה ולבדוק את השפעת הרוח מזוויות שונות.

לאן ממשיכים מכאן?
נשמח לעמוד לרשותכם, בכל שאלה או בקשה.

ידוע לי שהפרטים שמסרתי לעיל ייכללו במאגרי המידע של קבוצת כלמוביל בהתאם למדיניות הפרטיות

מאשר/ת קבלת פניות שיווקיות, מידע על מבצעים והטבות לרבות בדוא״ל /sms /ווטסאפ מקבוצת כלמוביל.

הפרטים מולאו בהצלחה
תודה שפנית אלינו, נחזור אליך בהקדם האפשרי