משאית מקוונת

יוני 2016
  • (מתוך מגזין Colmobil Pro מגזין הלקוחות של כלמוביל הובלה והיסעים, מהדורת אפריל 2016)

    העתיד של תחום התובלה יהיה מקוון, יעיל ורווחי יותר, והחדשות הטובות הן שעם הטכנולוגיות שמרצדס פיתחה ועם החזון שלה, הוא גם קרוב מתמיד

    כתב: ד"ר חנן גולן

    תצלומים: מרצדס

    יום העיון של מרצדס שנערך בדיסלדורף בסוף חודש מרץ תחת הכותרת Campus Connectivity נפתח עם הפתעה: הרצאה מפיו של אחד העתידנים הבולטים בעולם, פרופסור ג'רמי ריפקין (Jeremy Rifkin). ריפקין שהוא מומחה בעל-שם לכלכלה ולטכנולוגיה ויועץ לחברות ולמדינות, דיבר על מעבר פרדיגמה ועל המהפכה התעשייתית השלישית שהעולם חווה בעשורים האחרונים. לדבריו, כל תקופה בהיסטוריה מתאפיינת על פי תשתיות התקשורת, האנרגיה והתחבורה שלה. כיום, תשתיות התקשורת והאנרגיה כבר עברו לפרדיגמה אינטרנטית מקוונת, ועתה הגיע השלב שבו גם ענפי התחבורה והתובלה יעברו אליה וזאת על ידי החיבור בינם לבין האינטרנט של הדברים (IoT).

    כבר בשנת 2016 כמיליארד וחצי "דברים" יהיו מחוברים לאינטרנט של הדברים, הווה אומר יהיו בעלי חיישנים, יכולות תקשורת ומקוונים אונליין לאינטרנט, ובכל דקה שעוברת כשלושת אלפים דברים נוספים מתחברים לרשת האינטרנט. לדברי ריפקין, נתונים אלו הופכים את האינטרנט של הדברים ל- Game Changer שעתיד לשנות לחלוטין את ענף התובלה היבשתית כאשר משאיות העתיד יהיו חלק ממנו ולא רק ישאו על גבן מטענים אלא יהפכו למרכזי מידע ניידים שיהפכו את שרשרת האספקה ליעילה הרבה יותר.

    המסרים המרכזיים בהרצאתו של ריפקין הם הבסיס לתפיסה שמנחה את ניסוח חזונה של מרצדס לעתיד ענף התובלה. העולם כולו הופך למקוון וכמויות המידע העצומות שנאספות יוצרות בסיס נתונים עצום שבאמצעות טכנולוגיות Big Data ניתן לנתחו ולהשתמש בו על מנת לייעל את כל ההליך הלוגיסטי. על מנת לנצל את היתרונות הללו, יש לשנות תפיסה ולראות במשאיות חלק מההליך הלוגיסטי שכולל גם את מסופי המטען, תשתית הכבישים, ביקורת הגבולות והמכס, הלקוחות וכמובן המפעילים עצמם. המשמעות היא שמשאית העתיד תהיה לא רק בטוחה, יעילה ואוטונומית, אלא בעיקר מקוונת, ומרצדס נמצאת בעמדת הובלה ברורה בתחום זה בקרב יצרני המשאיות.

    העתיד כבר כאן

    בעשורים האחרונים ניתן היה לחזות בהתקדמות רבה בענף המשאיות בתחומי הבטיחות ובהפחתת תצרוכת הדלק ופליטת המזהמים. אך בעוד שמוסדות חקיקה לקחו חלק נכבד בהתקדמות הזאת למשל על ידי קביעת תקני זיהום אוויר כמו Euro VI, המהפכה הבאה בענף המשאיות תגיע כתוצאה מצרכי המפעילים ומדרישותיהם.

    הובלה במשאיות מהווה במידה רבה את עמוד השדרה של הכלכלה שכן כ-75% מהמטען היבשתי באירופה מובל במשאיות וכמויות המטען שמובלות יוכפלו פי שלוש עד שנת 2050. המשאיות אם כן יהיו איתנו עוד זמן רב ותהיה להן עבודה רבה, אבל זה לא אומר שהכל וורוד. כיום, סובל הענף משולי רווח צרים של 2-3% וזאת כתוצאה מחוסר יעילות משווע – על פי ההערכות של דיימלר, משאית עובדת רק 35% מהזמן, 10% מהנסיעות שלה ריקות, 10% מהזמן היא נוסעת בעומס חלקי וכ-40% מהנסיעות מוגדרות כ"ספונטניות" הווה אומר שיש לבצען בפרק זמן קצר מקבלת ההזמנה. המשאית מבלה זמן רב בפקקים, מתעכבת בעת ההעמסה והפריקה, ומבזבזת זמן רב בביקורות גבולות ומכס. מצב זה נובע בעיקר מהיעדר מידע בזמן אמיתי, ואת התרופה לתחלואים הללו של הענף ניתן לסכם במילה אחת – קישוריות.    

    המשאיות של מרצדס ודיימלר מקוונות כבר היום – לדיימלר יש כ-365,000 משאיות מקוונות, בין אם באמצעות תוכנת Fleetboard או תוכנת Diesel Connect המותקנת במשאיות פרייטליינר, ובכל משאית שכזו יש בממוצע כארבע מאות חיישנים שאוספים מידע באופן רציף. זאת ועוד, דיימלר מובילה בתחום הנהיגה האוטונומית לאחר שהציגה את ה-Future Truck 2025 בשנת 2014, את ה-Inspiration Truck של פרייטליינר שהפכה למשאית האוטונומית הראשונה בעולם שזכתה לאישור תנועה על כבישים ציבוריים במאי בשנה שעברה, ואת ה-Highway Pilot שהפך את המרצדס אקטרוס למשאית אוטנומית הסדרתית הראשונה בעולם בחודש אוקטובר האחרון. היכולות הללו בתחום הקישוריות ובתחום הנהיגה האוטונומית ממצבים את דיימלר ומרצדס בחזית הטכנולוגית שתביא גם את ענף התובלה לעידן האינטרנט, בדיוק כפי שריפקין חוזה. 

    המשאית המקוונת תצוייד ביכולות V2V (Vehicle to Vehicle) ו-V2I (Vehicle to Infrastructure) והיא תקלוט ותשדר מידע באופן רציף. מסוף המטען ידע מראש על הגעתה ויהיה ערוך לקראתה כדי שהיא לא תצטרך להמתין, מערכת ניווט עם מידע בזמן אמיתי תנווט אותה הרחק מהפקקים אל המסלול הקצר ביותר, היא תשדר נתונים למערכות המכס ובקרת הגבולות כך שהנהג לא יצטרך לעצור ולהתעסק בניירת מיותרת, הלקוח ידע בדיוק מתי היא מגיעה ויהיה ערוך לפריקה, ובדרכה חזרה היא תוסט להעמסה של מטען חדש שהוזמן על מנת שלא תיסע ריקה או בעומס חלקי. כך, כל ההליך הלוגיסטי יעבור תהליך של אופטימיזציה ויהפוך ליעיל הרבה יותר. זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני, אבל במידה רבה העתיד כבר כאן.

    ניסוי כלים

    יום העיון שנערך בדיסלדורף טמן בחובו הפתעה נוספת: תצוגה ראשונה של מערכת ה-Highway Pilot Connect: מערכת נהיגה אוטונומית שמאפשרת גם עקיבה (Platooning) של כמה משאיות.  הנוכחים באולם יכלו לחזות בשלוש משאיות מרצדס אקטרוס נוסעות נסיעה אוטונומית בשיירה בקטע A52 של האוטובאן כאשר אף אחד מהנהגים לא נוגע בהגה, בבורר ההילוכים או בדוושת המצערת. תצוגת תכלית זו הראתה לא רק את היישום המוצלח של נהיגה אוטונומית באמצעות ה-Highway Pilot, אלא גם יכולות התקשורת V2V בין שלושת המשאיות ובינן לבין התשתית, למשל כאשר מהירות הנסיעה הופחתה והמרחק בין המשאיות גדל כאשר הן התקרבו לצומת.

    שלושת המשאיות שנסעו כיחידה אחת בשיירה אמנם לא מהוות עדיין את המשאית המקוונת שנמצאת במרכז החזון של מרצדס, אבל הן כבר אינן רחוקות ממנה. יתרה מזאת, הן מדגימות בצורה מוחשית את התועלות של המשאית המקוונת, כבר היום.

    כאשר שלוש המשאיות נוסעות בעקיבה אחר השנייה, הן שומרות על מרחק בטיחות של 15 מטרים בלבד אחת מהשנייה וזאת לעומת חמישים מטרים הנדרשים כיום על פי החוק בגרמניה. מרחק בטיחות קצר זה מתאפשר הודות לכך שמהערכות האוטונומיות במשאיות יכולות להגיב למצב חירום תוך 0.1 שניות לעומת עד 1.4 שניות במקרה של נהג בשר ודם. התוצאה היא שימוש יעיל הרבה יותר בתשתית הכביש שיכול לתרום להפחתה בפקקים. זאת ועוד, הנסיעה בשיירה ובמרחק קצר יותר בין משאית אחת לשנייה מביאה להפחתת התנגדות הרוח ומכאן גם להפחתה בתצרוכת הדלק של עד 7% בממוצע לשלושת המשאיות.

    היכולות הטכנולוגיות אם כן כבר קיימות ומוכחות, ועתה יש לפעול על מנת להפוך גם את שאר מרכיבי ההליך הלוגיסטי למקוונים. כאן נדרשת חקיקה וסטנדרטיזציה ודיימלר לוקחת חלק במספר גופים שזוהי בדיוק מטרתם. אם לשפוט מקצב ההתקדמות הטכנולוגית, המשאית המקוונת כפי שמגדיר אותה החזון של מרצדס קרובה מתמיד, ובדיוק כפי שמשאית אוטונומית נשמעה כמו רעיון מופרך לפני כעשור והיום היא כבר נוסעת בכבישי מדינת נבאדה, כך יהיה גם במקרה של המשאית המקוונת. בכל מקרה, במרצדס כבר ערוכים למעבר לעידן שבו גם המשאית היא חלק מהאינטרנט של הדברים.     

  • משאית מקוונת
    משאית מקוונת
    משאית מקוונת
כתבות נוספות
גם נקי, גם חסכוני תצלומים: מרצדס-בנץ
פרימיום ואן כתב: גלעד ארצי | תצלומים: מרצדס-בנץ
ת.ז. משאית – מרצדס ארוקס החדשה כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
המובילים תחקיר: ד"ר מירב בלס | תצלומים: ארכיון כלמוביל, ארכיון אגד, מרצדס-בנץ
להתמקד בעיקר כתב: ד"ר חנן גולן
עידן הגז כתב:רוני נאק
פתרונות טכנולוגיים לניהול הובלה והיסעים כתב: חנן גולן | צילומי מסך/אתרי החברות
ישראל מעפילה ליורו כתב: שי רוזנפלד | תצלומים: מרצדס-בנץ
מעל ומעבר כתב: חנן גולן | תצלומים: MAIENGA 2013 תודה מיוחדת לדיימלר,Thomas Konzelmann