הקילומטר האחרון

יוני 2016
  • (מתוך מגזין Colmobil Pro מגזין הלקוחות של כלמוביל הובלה והיסעים, מהדורת אפריל 2016)

    השלב האחרון בשרשרת האספקה נחשב היקר והמורכב ביותר. איך יתמודדו עסקים ורשתות קמעונאיות עם אתגרי האספקה בעתיד? איך ביג דאטה יכול לסייע? האם נראה מטוסי אספקה זעירים בקרוב? וגם מילה על הכוח של קהילות מקומיות ומידע בזמן אמת

    כתב: נדבי נוקד

    תצלומים:

    Amazon, nimber, UberRUSH

    משאית גדולת מימדים נעצרת בעייפות חורקת ליד בניין מגורים בשלבי בנייה מתקדמים. "הזמנה מהַבֶּרֶז", צועק הנהג למנהל העבודה באתר.. מנהל העבודה מביט בארגז הצנוע שמונח על המשטח ופולט בחיוך: "זהו? בשביל זה אתם מוציאים משאית?". 

    הקילומטר האחרון, הכינוי המטרי לבעיית המייל האחרון (Last Mile), הוא המונח שמתאר את הקושי שטמון בחוליה האחרונה של שרשרת האספקה. הקושי קיים הן באספקה של מוצרים פיזיים והן באספקה של שירותים, דוגמת טלקומוניקציה. שחקנים בעולם התובלה מכירים על בשרם את הקושי הגובר לספק מענה יעיל למגוון רחב של לקוחות. השׁוֹנוּת הגדולה ביעדים, בעבירות הדרך, בגודל המטען ובאופיו, כמו גם בשעות ובימי האספקה להם מצפים הלקוחות, מעלה את מורכבות האספקה ובהתאם גם את עלותה.

    אם נחזור לאותו ארגז בודד שהגיע מרשת מוצרי האינסטלציה הדמיונית הַבֶּרֶז, יתכן שבאמת ניתן וכדאי היה לחסוך שילוח באמצעות משאית יקרה. בכל זאת, בארגז היו בסך הכל כמה ברזים קטנים, שאותם "משך" הלקוח הדמיוני בהזמנה משלימה להזמנה הקודמת, שהיתה גדולה יותר. הספק הדמיוני שלנו גם עיכב את המשלוח בלמעלה משבעה ימי עסקים, בתקווה שיוכל להעמיס פריטים נוספים על המשאית ובכך לייעל קצת את הטיול המיותר. מונית יכלה לבצע את המשימה לא פחות טוב, אולי גם שליח על אופנוע או אפילו על אופניים, כל אלה היו יכולים להגיע מהר יותר ובזול יותר…

    בעתיד, אם נאמץ את החזון של אמזון, גוגל, רשת וולמרט האמריקאית ושחקנים נוספים – גם רחפן קטן מידות עם GPS יוכל לבצע את המשימה. יתר על כן, בעתיד לא נצטרך לחכות למילוי משאית, או לשלוח אותה ריקה כמעט בכאב לב. נוכל להתאים באופן מוצלח יותר את פתרון השילוח לאופי המוצר וללקוח, תוך מתן שליטה רבה הרבה יותר ללקוח הסופי – פרטי ועסקי כאחד.

    צי של מטוסים זעירים

    חברת אמזון חשפה את תוכנית הרחפנים שלה, בעלת השם החינני Amazon Prime Air, בצמוד לפסטיבל הקניות הקמעונאי Black Friday בנובמבר 2013. החזון של אמזון הוא שירות משלוחים אווירי זריז ויעיל. כלי הטיס שלה ממריא אנכית בדומה למסוק וטס ליעדו כמו מטוס. המטרה היא לספק את הפריט המבוקש תוך חצי שעה מרגע ההזמנה – זמן שכולל את הטיפול בהזמנה לפני הטיסה ואת זמן הטיסה עצמה.

    היום קשה לראות בחזון המעופף הזה גימיק שנועד רק לצורכי יחסי ציבור, שכן גם חברת גוגל חשפה בשנת 2014 את תוכניותיה לניהול צי משלוחים מעופף משלה. גוגל מנהלת את הפרויקט תחת שם הקוד X Project Wing. תכליתו היא להציע פתרון אספקה ללקוחות פרטיים ועסקיים. בכירי גוגל מתהדרים בכך שכלי הטיס שלהם יהיה בטיחותי יותר מכלי טיס מסורתיים. בנוסף, הוא ממוצב ככלי שקט יחסית, כלומר – מתאים לאספקה בסביבות מגורים ועסקים כאחד.

    גם רשת וולמרט, ענקית הקמעונאות האמריקאית, בוחנת דרכים לייעל את שרשרת האספקה שלה ורוצה להקים חיל אוויר משלה. הרשת האמריקאית בוחנת רחפן מתוצרת  SZ DJI Technology Co Ltd. הסינית לצורך אספקה ללקוחות פרטיים, ולצורך שינוע סחורות בין נקודות מפתח בשרשרת האספקה בתוך הרשת (שלב אחד או שניים לפני הקילומטר האחרון, לתשומת ליבם של מנהלי לוגיסטיקה).

    הקושי האמיתי שניצב בפני כל אותם צבאות זרים (אך ידידותיים) של נחילי אספקה, הוא הקושי הרגולטורי. מאמצי השכנוע של אותם שחקני מפתח בשוק האמריקני נתקלים בהתנגדות מצד שחקנים חזקים לא פחות דוגמת רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב (FAA), סוכנות החלל האמריקנית, הפנטגון והמחלקה לביטחון המולדת. כל אלה מודאגים מהמראתם של כלי תעופה רבים, שעלולים לסכן כלי טיס אחרים באותם נתיב ואולי אף לשמש למטרות מפוקפקות בעלות השלכות ביטחוניות או פליליות. אמזון, למשל, מתכננת ניסוי כלים ותחילת פעילות מסחרית כבר בשנה הבאה. בפועל, אין לדעת מה יהיה לוח הזמנים לאור האמור לעיל.

    חברת Flytrex הישראלית השיקה בשנת 2015 רחפן משלוחים משלה, בלי לחכות לרגולציה ובלי יומרה להקים צי או שירות אספקה. רוצים לבדוק היתכנות להקמת צי מעופף? תוכלו לרכוש באתר החברה רחפן, שמגיע עם אפליקציה ייעודית ולבחון בעצמכם את ההיבטים הטכנולוגיים, הלוגיסטיים והמשפטיים של הפתרון. אנו ממליצים לכם בכל זאת להתייעץ לפני שאתם יוצאים לדרך עם עורך-דין ועם הרגולטור הקרוב למשרדכם. 

    ביג דאטה

    אם רחפנים עשויים להשתלב במערך הלוגיסטי העתידי, הרי שביג דאטה הוא חלק מהכאן והעכשיו. בשנים האחרונות ודאי שמעתם את צירוף המילים הזה כתרופת קסם לכל צרה עסקית – שיווקית, כספית, תפעולית ועוד. מידע היסטורי מאפשר לנתח דפוסים, להכיר נקודות תורפה של מסלולים, לזהות טוב יותר את צרכי הלקוחות בפלח השוק הרלוונטי, ולחסוך חלק מעלויות השילוח.

    מערכת המידע ORION מבית חברת השילוחים UPS היא דוגמה לשימוש חכם בנתונים היסטוריים וביכולות ניתוח מתקדמות, במטרה לייעל את השלב האחרון בשרשרת האספקה. המערכת חוסכת ל-UPS דלק בשווי מיליוני דולרים בשנה הודות לאופטימיזציה של נתיב הנסיעה, על גבי מסד נתונים. ORION במתכונתה הנוכחית קיימת מאז 2013 ופריסתה ברחבי ארה"ב תסתיים בשנת 2017.

    הכוח של הקהילה

    כלי ביג דאטה מאפשרים לעשות שימוש בנתונים היסטוריים, בראש ובראשונה, כדי לייעל את הנסיעה הבאה. אבל גם נתוני זמן-אמת לגבי מוניות, מיקומי סוכנים ניידים וגורמים נוספים שניתן לרתום (בתשלום) לצורך משימות אספקה, יכולים להוזיל עלויות באופן משמעותי ולשפר את זמני האספקה.

    רוצים לבצע משלוחים באופן יעיל אבל אין לכם צי וכלי מחשוב מתקדמים? הכירו את שירות UberRUSH מבית Uber – רשת אספקה קהילתית שמספקת פתרונות ללקוחות קטנים ובינוניים (SMB) וללקוחות גדולים (Enterprise). הרשת פועלת כרגע אמנם רק בניו-יורק, סן פרנסיסקו ושיקגו, אולם אפשר לחלום על פריסתה גם אצלנו, אם חברת Uber תצליח להרחיב את פעילותה לישראל.

    באותה נשימה, הכירו גם את nimber האירופאית, שמציעה שירות משלוחים מבוסס קהילה. השירות מפגיש בין אנשים וארגונים שמעוניינים לשלוח חבילה ליעד מסוים לבין אנשים שנמצאים בדרכם לשם (במכונית, באופניים ואולי אפילו על גבי קורקינט ממונע). הפתרון אינו זמין בישראל, אבל הוא מלמד על הדרכים בהם מגמישים עסקים את מגוון פתרונות האספקה שלהם לרווחת הלקוחות הסופיים, תוך חיסכון בעלויות.

    תנו ללקוח להחליט

    חברת shutl, שפועלת בשוק האמריקני מאז שנת 2009, מציעה לעסקים לתת ללקוח שליטה מלאה על המשלוח. שליטה זו באה לידי ביטוי בשלושה מישורים – אפשרויות משלוח (שליח עם אופניים, עם אופנוע, במכונית או בוואן), מבחר זמני משלוח וקיומה של תקשורת נוחה וידידותית. זה לא פתרון חוצה יבשת אלא פתרון אספקה מקומי, שנועד לענות בעיקר על צורכי מסחר אלקטרוני (עם שיא מהירות יוצא דופן של 14 דקות מהזמנה לאספקה).

    על פי סקר שערכה החברה, אפשרויות המשלוח הן אחד מהקריטריונים המרכזיים שעל פיהם מחליט הלקוח ממי לקנות. כלומר – העברת הכוח ללקוח לא נועדה לטפל רק בבעיית הקילומטר האחרון. היא עשויה במקרים מסוימים לחולל את העסקה ולהצמיח את העסק. 

    איסוף עצמי

    דרך נוספת להעביר את השליטה ללקוח היא לאפשר לו לבחור מבין נקודות לאיסוף עצמי. רעיון זה, שנפוץ הן בישראל והן בעולם, מאפשר ללקוחות לגשת לנקודת איסוף בשעות שנוחות לו. פתרון זה חוסך במידה רבה את בעיות הקילומטר האחרון, אבל הוא דורש מהלקוחות מאמץ רב יותר מצדם. דוגמאות לאיסוף כזה ניתן לראות למשל בשיתוף הפעולה בין DHL לרשת חנויות הנוחות מנטה שבבעלות חברת דלק, ובסניפי דואר שנועדו לאיסוף חבילות ופתוחים עד שעה מאוחרת.

    טכנולוגיה פוגשת אנשים

    ערכת כלי האספקה שעומדת לרשות הארגונים – מתרחבת. יתכן שלא נראה בשנים הקרובות נחילי אספקה אוויריים, אבל יישום של מתודולוגיות מעולם הביג דאטה, שקיפות ואפשרות בחירה ללקוח (לרבות בחירה באיסוף עצמי בפלחי השוק הרלוונטיים), לצד שירותים מקומיים עתידיים שירתמו את הכוח של הקהילה, יאפשרו לכם להישאר תחרותיים ולהעניק חוויית שירות בקילומטר האחרון, שהולמת את איכות המוצר שאתם מספקים.

  • הקילומטר האחרון
    הקילומטר האחרון
    הקילומטר האחרון
    הקילומטר האחרון
    הקילומטר האחרון
כתבות נוספות
גם נקי, גם חסכוני תצלומים: מרצדס-בנץ
ישראל מעפילה ליורו כתב: שי רוזנפלד | תצלומים: מרצדס-בנץ
חסכוני יותר, ירוק יותר, בטוח יותר כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
קטנה-גדולה כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ
פרימיום ואן כתב: גלעד ארצי | תצלומים: מרצדס-בנץ
להתמקד בעיקר כתב: ד"ר חנן גולן
פתרונות טכנולוגיים לניהול הובלה והיסעים כתב: חנן גולן | צילומי מסך/אתרי החברות
מעל ומעבר כתב: חנן גולן | תצלומים: MAIENGA 2013 תודה מיוחדת לדיימלר,Thomas Konzelmann
המובילים תחקיר: ד"ר מירב בלס | תצלומים: ארכיון כלמוביל, ארכיון אגד, מרצדס-בנץ
העתיד כבר כאן – משאית העתיד של מרצדס כתב: חנן גולן | תצלומים: מרצדס-בנץ